به گزارش «نسیم»، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در تازه ترین اظهار نظر خود ،  بازار سرمایه را به مرغ تخم طلا تشبیه کرد و با اشاره به عرضه سهام توسط حقوقی‌های بازار سرمایه در روزهایی که صف‌های طولانی خرید برای بسیاری از سهام شکل گرفته بود ، تاکید کرد که باید برای استفاده از منفعت این بازار با صبر و بدور از عجله رفتار کرد اینکه ما به تبع طمع بالا و بدست آوردن طلای بیشتر اقدام به دریدن شکم این مرغ کنیم جز از دست دادن منافع و محل درآمد خود با کشتن این مرغ نتیجه دیگری عایدمان نمی شود و دود اینگونه تصمیمات و رفتارها به چشم خودمان می رود.

این اظهارات در حالی به نقل از این مدیر نام آشنای سازمان بورس، در یکی از سایت‌های خبری منتشر شد که بررسی اقدامات سازمان بورس در مواجهه با چنین جوی در بازار سهام که بارها و بارها رخ داده، نتیجه ای غیر از بی‌اعتمادی و قربانی کردن مرغ تخم طلای اقتصاد ایران، برای سرمایه گذاران به ارمغان نیآورده است. نگارنده فارغ از نتیجه گیری درست یا غلط بودن رفتار عرضه کنندگان در آن روز کاری، بیشتر سعی دارد تا اقدامات و برخورد‌های سازمان بورس را در مواجهه با چنین فضایی در بازار سرمایه گوشزد کند. اقداماتی که اجرای اغلب آنها نه در راستای حفظ حقوق سهامداران بوده و نه به ثبات جایگاه مرغ تخم طلای اقتصاد ایران کمک کرده است.

جناب آقای خواجه نصیر، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، به عقیده شما آیا عرضه سهام برای متقاضیان چند صد میلیونی سهام بسیاری از شرکت‌ها که حاضر بودند روزها در انتظار بمانند و با قیمت بالاتری سهم مورد نظر را بخرند، از سوی حقوقی‌هایی که بازیگران اصلی بازار سرمایه هستند ، کشتن مرغ تخم طلای مدنظر شماست  یا ایجاد ایده من درآوردی محدودیت خرید و فروش معاملات  در روزهای نزولی بورس پس از رشد سرسام آور بازار در سال 1392 که خروج بسیاری از سرمایه گذاران را به همراه داشت. به عقیده جنابعالی آیا اخراج تعدادی از شرکت‌های پر متقاضی (که در دوران رونق بورس در سال 1392  با صف‌های خرید گسترده مواجه بودند) از بازار پایه فرابورس و انتقال آنها به بازار توافقی شکم این مرغ تخم طلا را درید و اعتماد خیل عظیم سرمایه گذاران تازه وارد به بازار سهام را به بی اعتمادی مطلق تبدیل کرد و موجبات خروج میلیارد‌ها تومان پول تازه وارد از بورس شد، یا اقدام چندی پیش حقوقی‌های بازار که در روزهای بد بورس تهران با درخواست شما و سایر همکارانتان با تزریق صد‌ها میلیارد تومان نقدینگی، از ریزش بیش از اندازه بورس جلوگیری کردند. آیا ضربه مهلکی که بازگشایی عجولانه پالایشگاهی‌ها در پایین‌ترین قیمت بر این مرغ تخم طلا وارد کرد را فراموش کرده اید. همان اقدامی که موجب شد تا بسیاری از سهامداران پالایشگاهی سهامشان را به نصف قیمت بفروشند، چرا که کمتر از 25 روز پس از بازگشایی‌ها، قیمت برخی از این سهم‌ها تا 100 در صد افزایش یافت. به نظر شما، بستن یک شبه نماد معاملاتی شرکت‌های پالایشگاهی در دوره طلایی بورس (که با صف‌های خرید طولانی مدت قیمت سهام آنها به چندین برابر رسید) آسیبی به مرغ تخم طلای مدنظر جنابعالی نزد؟ چگونه است که واهمه و نگرانی مرغ تخم طلای اقتصاد ایران از اعلام «ایجاد تعادل در بورس با عرضه‌های اولیه» در نخستین روز رونق شدید بورس در سال جاری، توسط ریاست محترم سازمان  را ندیده یا نمی‌خواهید ببینید و اثرات مخرب عرضه‌های سراسیمه سهام 2 شرکت در روزهای کم جان بازار سهام را نادیده می‌انگارید و برای فرافکنی، عرضه سهام توسط حقوقی‌های بازار را عامل ریزش بازار سهام  طی روزهای اخیر قلمداد می کنید و شکست خود در کنترل بازار (که وظیفه ای در این قبال ندارید) را به گردن ایشان می اندازید.

با پایان دادن به نمونه‌هایی از این اقدامات غیرکارشناسی همکاران شما در سازمان بورس که تعداد آنها بسیار است و در این مقال نمی‌گنجد، از جنابعالی به عنوان طراح ایده‌های نو در کنترل شاخص سوالی دارم، آیا سرمایه گذارانی که با تحلیل و منطق برای خرید سهام بسیاری از شرکت‌ها در صف‌های غیرقابل باور قرار می‌گیرند از اینکه پس از عرضه سهام، در روزهای نخست و با قیمت پایین‌تر به هدف خود رسیده و دارایی مورد نظر را خریداری کرده اند ناراحت هستند؟ یا دیگرانی که با صف سازی و شلوغ کردن تصنعی صف‌های خرید با هدف ترغیب سرمایه گذاران تازه وارد ، قصد دارند به سود‌های بادآورده دست یابند، که البته اینبار به لطف عرضه حقوقی‌ها به هدف خود نرسیدند و متاسفانه اظهار نظرهای جنابعالی به گونه‌ای است که ناخواسته در زمین این دست افراد  سودجو بازی می‌کنید.

به عقیده بنده آنچه وظیفه سازمان بورس است (که کمتر به آن پایبند است) نظارت بر روند فعالیت بازیگران بازار سرمایه است تا اگر بر اساس قوانین و مقررات و چارچوب‌های آیین نامه ای، تخلفی از سوی آنها سر زد مواخذه و تنبیه گردند و مدیریت بازار را همانگونه که کارشناسان امر بارها گوشزد کرده‌اند به فعالان بازار بسپارد و وظیفه نظارتی خود را انجام دهید. همین و بس.

معراج نادری فصیح