شنبه ششم مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۸:۵۹ قبل از ظهر

برگزیده‌های سرویس تولید و تجارت

 زیان صنایع از هر روز تعطیلی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است
فیلم/ پژوهشگر توسعه:

زیان صنایع از هر روز تعطیلی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است

بحرینیان گفت: برق صنعت را قطع می‌کنند که برق خانگی و تجاری قطع نشود. سال به سال قطعی برق شهرک‌های صنعتی را افزایش می‌دهند. بانک در روز تعطیلی صنایع سودش را می‌گیرد و بیمه کارگر هم باید پرداخت شود.

موفقیت دولت سیزدهم در اقتصاد ملموس است، اینرا آمارهای اقتصادی و نهادهای جهانی هم تایید کرده‌اند
فیلم/ معاون وزیر صمت:

موفقیت دولت سیزدهم در اقتصاد ملموس است، اینرا آمارهای اقتصادی و نهادهای جهانی هم تایید کرده‌اند

برادران گفت: کسی نباید آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار را زیر سوال ببرد. آرزو می کنیم دولت چهاردهم از ما بهتر باشد.


فیلم/ پژوهشگر توسعه:
زیان صنایع از هر روز تعطیلی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است

بحرینیان گفت: برق صنعت را قطع می‌کنند که برق خانگی و تجاری قطع نشود. سال به سال قطعی برق شهرک‌های صنعتی را افزایش می‌دهند. بانک در روز تعطیلی صنایع سودش را می‌گیرد و بیمه کارگر هم باید پرداخت شود.

فیلم/ معاون وزیر صمت:
موفقیت دولت سیزدهم در اقتصاد ملموس است، اینرا آمارهای اقتصادی و نهادهای جهانی هم تایید کرده‌اند

برادران گفت: کسی نباید آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار را زیر سوال ببرد. آرزو می کنیم دولت چهاردهم از ما بهتر باشد.

فیلم/ کارشناس تجارت بین الملل در گفتگو با «نود اقتصادی»:
بسیاری از پارک های علم و فناوری به زمین فروشی افتاده‌اند

رمضانی‌فر گفت: پارک‌های علم و فناوری با وجود زمین داری چگونه می توانند به رسالت اصلی خودشان عمل کنند؟ پارک علوم و فناوری پردیس نمونه ای از آن ها هستند.

فیلم/ رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی:
۱۷ درصد در انتخابات اتاق شرکت کردند، اتاقی که ۸۳ درصد اعضای آن در انتخاباتش شرکت نکند، بهتر از این نمی‌شود!

نورانی گفت: چرا هیچ کس در اتاق به رسانه‌ها پاسخگو نیست. اول مشکلات اتاق را مرتفع کنید بعد به رئیس جمهور منتخب نامه بدهید. مجلس حق دارد از شما تحقیق و تفحص کند.

فیلم/ رئیس سابق اتاق بازرگانی:
باید ساز و کاری برای برخورد با منتقدین اتاق بازرگانی ایجاد کنیم/ جلوی اصلاح قانون اتاق در مجلس را بگیرید!

سلاح ورزی گفت: می‌خواهند در قالب اصلاح قانون اتاق، اتاق را دولتی کنند. دولت پزشکیان اصلاح قانون اتاق را به صورت لایحه به مجلس بدهد.

بخش دولتی و بخش خصوصی همراه با هم برای گسترش مبادلات تجاری با روسیه

در نشست علمی تخصصی مرکز پژوهشهای توسعه و آینده‌نگری مطرح شد: در طی سالیان گذشته ما شاهد روند صعودی روابط اقتصادی بین ایران و روسیه هستیم.

ادعای تخصیص ارز و وام‌های کم بهره برای ساخت موبایل ایرانی کذب محض است

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به ادعای تخصیص ارز برای ساخت موبایل ایرانی پاسخ گفت.

ابهامات مصوبه دریافت مابه‌التفاوت ارز از واردکنندگان رفع شد

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو از رفع ابهامات مصوبه هیات وزیران مبنی‌بر دریافت مابه‌التفاوت ارز از واردات همه کالاها در بازه زمانی 10 دی 1401 تا اول فروردین 1402، خبر داد.

فیلم/ عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی:
اتاق بازرگانی برای بررسی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی کسی را معرفی کرده که اصلا عضو کمیسیون کشاورزی اتاق نیست!

بندانی گفت: ۱۰ روز است که پیگیریم که کمیسیون کشاورزی اتاق چه کسی را برای بررسی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به دولت منتخب معرفی کرده ولی نتوانستیم نامش را پیدا کنیم.

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + جدول
رشد ۱۰ تا ۳۰ درصدی تولید تایر در بهار ۱۴۰۳

براساس اطلاعات گزارش ماهانه تولید شرکت‌های تولیدکننده تایر و تیوب، تولید تایر در بهار ۱۴۰۳ در شرکت‌های مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

نشست بین‌المللی بررسی راه کارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور برگزار می‌شود

یک‌صد و هفتاد و پنجمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری تحت عنوان " بررسی راه کارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با تمرکز بر همکاری‌های تجاری ایران و روسیه " برگزار می‌شود.

ترکمنستان؛ بازاری جذاب برای صنایع غذایی ایران/ حضور در نمایشگاه‌های تخصصی، راه ورود به بازار ترکمنستان

ترکمنستان، بازاری جذاب و مهم برای صنایع غذایی ایران است؛ به نظر می‌رسد یکی از راههای ورود به بازار ترکمنستان حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و تعامل مستقیم با تجار و بازرگانان این کشور است.

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛
اتاق بازرگانی همچنان در سیطره یاران سلاح ورزی/ کاشفی، باقری، قدیر قیافه و مهاجر جلوی هر تغییری در اتاق را گرفته‌اند

با وجود گذشت نزدیک به 6 ماه از حضور صمد حسن‌زاده بر ریاست اتاق بازرگانی ایران همچنان خبری از تغییر در پارلمان بخش خصوصی نیست و مهره‌های نزدیک به حسین سلاح ورزی عملا جلوی تغییرات در اتاق را گرفتند و چوب لای چرخ اتاق می گذارند.

فیلم/ رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی:
این جوک قرن است که ۱۱ مجوز برای تولید موبایل داده‌ایم

کلاهی‌ صمدی گفت: از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور وام‌های کم بهره گرفته‌اند. به یکی از این واحدها ۳۶۰ میلیون یورو ارز داده‌اند.

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + نمودار
واردات ۲۷۰۰ تن کُرک و پشم

براساس آمارهای گمرک ایران، طی سال های اخیر سالانه بین ۲/۵ تا ۲/۷ هزار تن کرک و پشم وارد کشورمان شده و بیشترین مقدار آن مربوط به سال ۱۴۰۰ با حدود ۴/۵ هزار تن بوده است.

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + نمودار
تولید هپکو ۷ برابر شد

براساس اطلاعات صورت مالی گروه هپکو، تولید سالانه این گروه که از ۵۳۳ دستگاه در سال ۱۳۹۱ به ۵۳ تا ۵۱ دستگاه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رسیده بود، با رشد ۷ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۳۶۸ دستگاه رسیده است.

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + نمودار
رکوردشکنی صادرات فولاد در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲

براساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ در فولاد میانی به ۷ میلیون و ۸۳۸ هزار تن و در محصولات فولادی به ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار تن رسیده که هر دو رکورد صادرات از سال ۱۳۹۴ و حتی دوره کوتاه برجام را نیز شکسته‌اند.

فیلم/ معاون وزیر صمت:
نمایندگان مجلس نباید دائم دور یک وزیر تخصصی بگردند/ نباید هر روز حرف از احیای وزارت بازرگانی بزنند

فولادگر گفت: دستگاه های تخصصی را سیاسی نکنید. چرا وزارت صمت در ۵ ساله گذشته باید ۶ وزیر داشته باشد. وقتی وزارت صمت سیاسی می‌شود، تولید هم سیاسی می شود.

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + نمودار
ارزش وزنی صادرات ایران رکورد برجام را شکست

براساس داده‌های گمرک ایران؛ ارزش وزنی صادرات غیرنفتی کشورمان در دوماهه نخست امسال به ۲۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حدود ۸/۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است.

فیلم/ رئیس مجمع واردات:
جلوی واردات قانونی را گرفتید ولی قاچاق را توسعه دادید/ ارز قاچاق از محل صادرات تامین می‌شود

مناقبی گفت: ورود بیش از 2500 قلم کالا به کشور ممنوع است ولی همه آن‌ها را در کشور می‌بینید. این پلاک‌های گذر موقت قاچاق اتومبیل نیست؟

با تداوم وضع موجود، بازار عراق را از دست خواهیم داد

رئیس اتاق ایران گفت: به دلیل نبود امکان استفاده از سیستم بانکی، قیمت محصولات صادراتی ما حدود 20 تا 25 درصد گران‌تر است و با تداوم مشکلات انتقال پول، در عرض چند ماه آینده قادر به ادامه حضور در بازار عراق نخواهیم بود.

در صد و بیست‌ودومین نشست شورای گفت‌وگو چه گذشت؟

اعضای شورای گفت‌وگو در تازه‌ترین نشست به این جمع‌بندی رسیدند که برای حل مشکلات تأمین مالی صنایع آب‌شیرین‌کن از ظرفیت هیات وزیران و شورای عالی تأمین مالی به طور هم‌زمان استفاده شود.

فیلم/ اعتراض رئیس اتاق تبریز به بودجه اتاق بازرگانی:
چرا برای پارکینگ ساختمان اتاق 200 میلیارد تخصیص دادید؟

ژائله گفت: بودجه عملیاتی اتاق چه کمکی به بنگاه‌ها می‌کند؟ با چه برنامه‌ای به تشکل‌ها پول می‌دهید؟ ترکیه در عرض 4 ماه در 42 کشور دنیا 72 هیات تجاری می‌برد، ما چگونه می‌خواهیم با آن‌ها رقابت کنیم؟

فیلم/ معاون وزیر صمت:
سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۵۰ همت عدم النفع از محل قطعی برق و گاز داشتیم

موثقی‌نیا گفت: بحران انرژی روز به روز بیشتر می‌شود. سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۵۰ همت عدم النفع از محل قطعی برق و گاز داشتیم. اگر امسال هم این قطعی‌ها ادامه داشته باشد، همین قدر ضرر می‌کنیم.

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + نمودار
صادرات ایران به آمریکای لاتین در دولت سیزدهم ۷ برابر شد

طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز تجارت جهانی (WTC) موفقیت سیاست‌های تجاری دولت سیزدهم باعث شده تا میزان صادرات ایران به آمریکای لاتین از ۲۰۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ ، به عدد ۱.۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برسد و رشد چشم گیر ۷ برابری را تجربه کند.

ترسیم چشم‌انداز تجارت 5 میلیارد دلاری با افغانستان/ تداوم روند رو به رشد تجارت ایران و افغانستان

رایزن بازرگانی ج. ا ایران در افغانستان، از افزایش 123 میلیون دلاری صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در 3 ماهه نخست سال 1403 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

فیلم/ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن:
تا ۱۰ سال دیگر با کمبود نیروی بخش معدن مواجه می شویم

بسطامی گفت: منابع انسانی ما در بخش معدن در حال پیر شدن است. ۴۲ درصد فعالان بخش معدن تا ۱۰ سال دیگر از بازار کار خارج می شوند. هیچ نیروی متخصصی با کمترین تجربه در بخش معدن بیکار نمی ماند. حتی فارغ التحصیلان بخش معدن فورا جذب بازار کار می شوند.

افزایش 7 برابری صادرات ایران به منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب، در دولت سیزدهم

طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز تجارت جهانی (WTC) موفقیت سیاست‌های تجاری دولت سیزدهم باعث شده تا میزان صادرات ایران به آمریکای لاتین از 208 میلیون دلار در سال 2020 ، به عدد 1.43 میلیارد دلار در سال 2022 برسد و رشد چشم گیر 7 برابری را تجربه کند .

فیلم/ یک فعال اقتصادی:
قائم مقام ستاد پزشکیان به دلیل مبارزه با فساد مرا برکنار کرد

مهرنوش گفت: به عنوان اولین مدیر زن برای مدیریت یک اپراتور انتخاب شدم که به دلیل مبارزه با فساد توسط آذری جهرمی که الان قایم مقام ستاد آقای پزشکیان است، برکنار شدم.

برگزاری اولین دور نشست کمیته تجارت ترجیحی بین ایران و عمان

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از اولین دور نشست مذاکرات کمیته تجارت ترجیحی ج.ا ایران و سلطنت عمان به میزبانی این کشور در مسقط خبر داد.

رشد 35 درصدی تجارت صنایع غذایی ایران و ترکمنستان/ برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی در ترکمنستان

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر رشد مراودات تجاری ایران و ترکمنستان، از روند صعودی تجارت محصولات کشاوری و صنایع غذایی در 2 ماه نخست سال جاری به ترکمنستان خبر داد.

مشارکت رسمی ج. ا ایران در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن

فرصت معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران در حوزه صنعت و فناوری، در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا- ژاپن فراهم شد.

ضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک/ ایران بهترین‌ مسیر برای کریدرو شدن

سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با تائید رشد 54 درصدی حجم ترانزیت در دولت سیزدهم، برضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک تاکید کرد.

دولت چهاردهم و صنعت خودرو، از ناهماهنگی بین نهادی تا ناتوانی در زیرساخت

نیاز واقعی کشور ۱.۵ میلیون خودرو در سال است. حالا اگر میانگین سالی ۷۰۰ هزار تولید کرده باشیم، ۷۰۰ هزارتا در تولید عقب هستیم

در صدوبیست‌ویکمین نشست شورای گفت‌وگو چه گذشت

اعضای شورای گفت‌وگو در نشست اخیر ضمن بررسی مشکلات شرکت‌های آب‌شیرین‌کن، تأکید کردند: پرداخت مطالبات معوق این شرکت‌ها و تغییر گروه کالایی تجهیزات آب‌شیرین‌کن‌ها پیگیری شود.

رئیس‌جمهور آینده باید چه نگاهی به اقتصاد، تولید و بخش خصوصی داشته باشد؟

در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از بینش‌ اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری سوال شده است؛ اینکه بخش خصوصی در نظریه اقتصادی آنها چه جایگاهی دارد؟

فیلم/ معاون وزیر صمت:
برق مورد استفاده در خودروهای برقی خیلی ناچیز است

احمدی گفت: خیلی افراد در مجلس و ارکان کارشناسی درباره برق مصرفی خودروهای برقی حرف بی پایه می زنند. هیچ حرف غیر منطقی درباره خودروهای برقی نزدیم. فصل زمستان، آلودگی ما را خفه می کند، راه حل این مشکل فقط خودروی برقی است.

فیلم/ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی:
مدیران بیمارستان‌های دولتی خیلی ضعیفند و اغلب سوءمدیریت دارند

صانعی گفت: بخش درمان کشور به شدت در حال تنزل است، در همین یکسال اخیر بعضی از بیمارستان‌های درجه یک ما درجه دو شدند! پزشکان متخصص که کار جراحی نمی‌کنند، بی‌انگیزه شدند‌

رایزن بازرگانی ج. ا ایران در افغانستان خبر داد:
رشد 41 درصدی صادرات غیر نفتی به افغانستان/ تراز تجاری مثبت ایران و افغانستان

رایزن بازرگانی ج. ا ایران در افغانستان، از افزایش 102 میلیون دلاری صادارت غیر نفتی ایران به افغانستان در 2 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

فیلم/ قائم مقام وزیر صمت:
هزینه توزیع لاستیک از کارخانه تا خودروی مردم در دنیا ۱۸ درصد ولی در ایران ۵۰ درصد است

فرحی گفت: تولید اولین حلقه زنجیره تنظیم بازار است که باید برای آن برنامه ریزی کرد. دنیا برای هزینه‌های انتقال کالا از کارخانه تا سفره مردم برنامه دارد. توزیع در ایران سنتی است و از جیب مصرف کننده بر می‌دارند.


فیلم/ کارشناس تجارت بین الملل در گفتگو با «نود اقتصادی»:
بسیاری از پارک های علم و فناوری به زمین فروشی افتاده‌اند
فیلم/ استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با «نود اقتصادی»
نگران ایده طیب‌نیا برای تک نرخی کردن ارز هستم/ همتی چیز جدیدی برای ارائه به اقتصاد ایران ندارد و یک فرد امتحان پس داده است

پربیننده