به گزارش‌«نود اقتصادی»، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: یک عده کالاهای خود را نگه داشتند به این امید که ارز ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شود سپس ترخیص کنند. اطلاعات ناقص می دهند و می گویند بانک مرکزی ارز نمی دهد. اعلام کرده ایم کسانی که کالا، اعتباری وارد کرده اند بیایند تعهد بدهند که کالا را سریع ترخیص کنند تا تضمین چندماهه بدهیم ارزشان را تامین کنیم.

وی بیان کرد: واردات کالا بدون انتقال ارز اصلا یعنی چه؟ من نمی خواهم زیاد توضیح بدهم اما یک میلیارد دلار مجوز ترخیص دادیم اما این اتفاق رخ نداد. اجازه نخواهیم داد ارز بابت کالاهایی که در اولویت نیازهای مردم نیستند، تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز وارد کشور شود. بعد سررسید دستور رییس جمهور، اجازه انتقال ارز بر خلاف ضوابط بانک مرکزی را نمی دهیم .

عبدالناصر همتی گفت: این روزها برخی می‌گویند در دوره ما نقدینگی بیشتر شده است اما باید توجه کرد اکنون در شرایط استثنایی بسر میبریم و در دوران پس از انقلاب اسلامی هرگز با چنین تحریم‌هایی و با چنین فشارهای روبرو نبوده ایم و با توجه به این شرایط ، نقدینگی رشد آنچنانی نداشته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر بخواهیم افزایش حجم نقدینگی در ۳ دولت اصلاحات، دولت آقای احمدی‌نژاد و دولت فعلی را بررسی کنیم این آمارها نشان می‌دهد که تقریباً در هر ۳ دولت ، میانگین حدود ۸۰ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم که این مسئله بیانگر آن است که افزایش نقدینگی به مشکلات ساختاری باز می‌گردد.

وی گفت: بانک مرکزی امروز با یک معادله چند مجهولی مواجه است و در بدترین شرایط ۳۰ سال گذشته، رشد نقدینگی فقط ۳ درصد بیشتر شده است. حالا نمی دانم چرا برخی ها می گویند بانک مرکزی نتوانست نقدینگی را کنترل کند‌.