به گزارش «نود اقتصادی»، امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در طول هفته‌ای که گذشت شاهد فشار فروش در کلیت بازار سرمایه بودیم، به گونه‌ای که در اواسط هفته، این فشار فروش افزایش و به حداکثر رسید. معاملات بازار در هفته گذشته به دلیل افزایش شدت عرضه به حالتی از قفل شدگی در روند نزولی دچار شد.

وی بیان کرد: نکته ای که هفته گذشته شاهد بودیم و بسیاری از فعالان بازار به آن اعتراض داشتند سواستفاده برخی از حقوقی‌ها از شرایط پیش آمده در بازار بود، بدین معنا که حقوقی‌هایی که ملزم به حمایت از بازار بودند نه تنها خریدی انجام ندادند بلکه از هر فرصتی برای فروش در حجم بالا استفاده کردند و فشار فروش مضاعفی را بر بدنه بازار تحمیل می‌کردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در معاملات روز سه شنبه هفته گذشته شاهد بودیم که حقوقی‌ها بیشتر از حقیقی‌ها در صفوف فروش قرار گرفته بودند. زمانی که معاملات انجام شد و شاهد صف‌های فروش توسط فعالان بازار بودیم این سیگنال به بازار مخابره شد که حقوقی‌ها دیگر قصد حمایت از بازار را ندارند، این موضوع باعث شد تا یکباره شاهد افزایش صفوف فروش توسط افراد حقیقی در بازار باشیم.

امیرباقری گفت: در روز چهارشنبه افراد حقیقی صرفا به دلیل رسیدن سهام به قیمت‌هایی که برای افراد جذاب است اقدام به خرید کردند و زمانی که حقوقی‌ها شاهد خرید توسط حقیقی‌ها بودند وارد گردونه رقابت شدند و شروع به خرید کردند.

وی ادامه داد: در هفته جاری تعادل در بدنه بازار حاصل خواهد شد و حتی برخی از سهام بزرگ در دامنه مثبت معامله می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که اکنون با توجه به کلیه متغیرهای موجود نباید انتظار روند تند و پرشتابی را از شاخص بورس داشته باشیم.

امیرعلی امیرباقری گفت: به احتمال زیاد بازار برای مدتی روند متعادلی را در پیش می‌گیرد، بنابراین فعالان بازار باید از این به بعد انتظار خود را مطابق با واقعیات روز نسبت به کلیت بازار تنظیم کنند.