به گزارش «نود اقتصادی»، ناصر ریاحی عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در صورتی که واکسن نهایی برای ویروس کرونا، پیدا شده و تاییدیه رسمی بگیرد، دولت باید مذاکرات برای وارد کردن این واکسن و در اختیار مردم قرار گرفتن آن را آغاز کند.

وی بیان کرد: روسیه جزو کشورهایی است که در این حوزه رفتار خاص خود را دارد. برای مثال مواد بیولوژیک واکسن خود را برای تست و آزمایش در اختیار مراجع بین المللی قرار نمی‌دهد و از این رو هیچ نهادی در خارج از روسیه نمی‌تواند کیفیت و میزان اثرگذاری واکسن این کشور را تضمین کند.

عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران افزود: در ایران استفاده از داروهای این چنینی، قطعا نیاز به تایید کارشناسان وزارت بهداشت و تایید مراجع بین المللی دارد اما با توجه به اینکه این مراجع چیزی را تایید نکرده‌اند، کارشناسان ایرانی نیز توصیه به استفاده از واکسن روسیه نمی‌کنند و از این رو فعلا برنامه‌ای برای وارد کردن واکسن این کشور به ایران وجود ندارد.

ناصر ریاحی گفت: در وهله اول باید توجه داشت که این ویروس در حال حاضر هیچ داروی قطعی ندارد و تمام داروهای مصرفی تلاش کرده‌اند که در مقابل رشد شدید بیماری مقاومت کنند که در بعضی موارد پاسخگو بوده است. داروهایی مانند رمدسیویر که امروز برای درمان‌ از آمریکا وارد شده یکی از این داروهاست. البته قیمت داروی آمریکایی بسیار بالاست و از این رو دو شرکت ایرانی تلاش خود را برای تولید این دارو در داخل کشور آغاز کرده‌اند.