به گزارش «نود اقتصادی»، عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ایران اظهار داشت: دولت نه‌تنها تسهیلات کم‌بهره‌ای را به قالیبافان اختصاص نداد بلکه بانک مرکزی، صادرات فرش را به نام تعهد پیمان ارزی تحریم کرده است.

وی بیان کرد: در این وضعیت صادرکننده مکلف است ارز حاصل از فروش کالا در خارج از کشور را به ارز نیمایی به شبکه بانکی برگرداند. این کار برای صادرکننده مقدور نیست، زیرا ۶۰  تا ۷۰ درصد از فرش‌های ایرانی به‌طور امانی در اختیار فروشنده‌ها قرار می‌گیرند و آن‌ها مقداری از پول فرش‌ها را می‌دهند و مابقی را در صورت فروش می‌دهند.

بهرامی گفت: از سوی دیگر وقتی مواد اولیه با دلار آزاد خریداری می‌شود چطور می‌توان با ارز نیمایی به بانک مرکزی بازگردانده شود. در نتیجه صادرکننده رغبتی به صادرات نشان نمی‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ایران بیان کرد: بیشتر فروشگاه‌های مواد اولیه و کارگاه‌های تولیدکننده تعطیل شده‌اند و ما بارها از دولت خواسته‌ایم که ما را حمایت کند و یا شرایط را برای کار فراهم نماید.

وی افزود: صادرات کل سال ۹۸، ۷۰ میلیون دلار بوده که در همه ادوار گذشته به این رقم نرسیده بود، زیرا ما در بدترین شرایط تحریم هم ۵۰۰ میلیون دلار در سال صادرات فرش داشته‌ایم.