به گزارش «نود اقتصادی»، علی دینی ترکمانی علی دینی ترکمانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: مدیران بانکی در توافق با بانک مرکزی نرخ سود بانکی را از اول اردیبهشت به ۱۵ درصد کاهش دادند. این عامل می‌تواند در سرگردانی نقدینگی در سال ۹۹ اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: وقتی نرخ سود بانکی در حد پنج درصد کاهش می‌یابد تا انگیزه برای سرمایه‌گذاری یا با نگاه آینده‌نگر ایجاد جذابیت برای بازار اوراق قرضه و بدهی دولتی ایجاد بشود، بازار سهام تأثیر می‌گیرد.

دینی ترکمانی گفت: بین بازار سهام و بازار اوراق قرضه رابطه مثبتی هست. گرم‌شدن تنور اولی، موجب گرم‌شدن تنور دومی نیز می‌شود. ولی نکته مهم این است که چنین گرم‌شدن سوزانی، پس‌لرزه مهمی هم خواهد داشت. وقتی میانگین سالانه عملکرد بخش واقعی اقتصاد در دهه ۱۳۹۰ منفی است، این رشد بازار سهام در جایی همراه با سقوط خواهد بود.

 تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: منطق اقتصادی چنین می‌گوید. اگر این نرخ بازدهی‌های بالای ۲۰۰ درصدی بازار بورس امری طبیعی باشد، باید انتظار افزایش نرخ دلار، طلا و ملک را هم تا حدودی به همین صورت داشت. اگر منطقی نیست، باید انتظار سقوط بازار سهام را داشت. این رشد بازار سهام درعین‌حال یادآور کلام کینز است که آن را به نوعی به قماربازی تشبیه کرده بود.