به گزارش «نود اقتصادی»، عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در حال حاضر چون سفر خارجی صورت نمی‌گیرد و نیاز به ارز کم است، قیمت ارز ثبات نسبی دارد اما وقتی سفرهای خارجی شروع شوند ما دوباره همان مشکلات سابق را خواهیم داشت. لذا دولت باید نقدینگی را کنترل کند.

وی بیان کرد: الآن هیچ کانال کارآمدی برای هدایت نقدینگی وجود ندارد. در واقع هیچ دولتی هم نتوانسته از کانال‌های مشخصی نقدینگی را جمع‌آوری کند. مثلا سپرده بانکی را به‌عنوان یک کانال مطرح کنند. دولت باید از کانال‌های مختلف این نقدینگی را جمع‌آوری کند.

یوسفیان ملا گفت: الآن دولت یک کانال باز کرده است به نام بازار سرمایه اما در مقابل، همه کانال‌ها را بسته است!‍ سود سپرده را هم پایین آورده و همه به سمت بورس رفته‌اند. اما آیا وضعیت بازار سرمایه همیشه صعودی می‌ماند؟

وی در ادامه افزود: کسی که وارد بورس می‌شود و سهام می‌خرد، برای کسب سود این روش را دنبال می‌کند. الآن شرکت‌هایی در بازار سرمایه حضور دارند که سودده نیستند اما سهام آنها را می‌خرند!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: رئیس بورس زمانی در کمیسیون اصل ۹۰ گزارش داده بود که یک شرکت به بازار سرمایه معرفی شده است که موجودیت آن، فقط در حد یک زمین و یک تابلو بود! هیچ تولیدی هم نداشت اما سهام آن فروخته شده بود! چرا سهام آن را می‌خرند در حالی که سودده نیست؟ اصلا تولیدی ندارد که سود بدهد!

وی افزود: می‌گویند ارزش زمین و اراضی آن زیاد است. در واقع کسی که خریداری کرده به دلیل موقعیت ملکی سهام را خریده است. پس این بورس دارد به نوعی کار بنگاه معاملات ملکی را انجام می‌دهد. یعنی اگر روزی قیمت زمین کاهش پیدا کند، آن سهامدار ضرر می‌کند.