لیلا فتحی، عضو کانون زنان بازرگان ایران اظهار داشت: افزایش واردات به کشور طبق آمارها در شرایطی که همه کشورها درگیر ویروس کرونا هستند این پیام را می‌دهد که همسایه‌ها و طرف‌های تجاری ما تا چه حد در قبال ورود کالای ایرانی سختگیری می‌کنند اما در مقابل شرایط ما برای واردات نسبت به آنها بسیار سهل‌تر است، این یعنی رایزنی و دیپلماسی اقتصادی ما در پایین‌ترین سطح ممکن است.

وی بیان کرد: رایزنی و پایین بودن توان دیپلماسی می‌تواند باعث از بین رفتن یک به یک بازارهای صادراتی شود. در این شرایطی که نیاز است برای کالاهای کشور بازارهای مناسبی بیابیم، این امر می‌تواند بر تبادلات تجاری نیز تاثیرات منفی بگذارد.

لیلا فتحی گفت: باید بسیار پیش از این تمهیداتی برای این روزها می‌اندیشیدیم و رایزنی‌هایی توسط سفارتخانه‌ها در کشورهای صادراتی ما صورت می‌گرفت. ما خیلی راحت می‌توانستیم با انعقاد تفاهمنامه‌های مشترک بهداشتی این مشکل را حل کنیم و اکنون مشکلی برای صادرات کالاهای ایرانی نداشته باشیم. ایجاد تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در مرزها و ایجاد مناطق قرنطینه به مراتب هزینه کمتری نسبت به از دست رفتن بازارهای صادراتی داشت.