به گزارش «نود اقتصادی»، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: تحریم‌ها سبب شد توان خودروسازان داخلی رشد کند و با اراده دولت و خودروسازان چهار خودروی جدید رونمایی شد، در بین آنها خودرو K۱۳۲ یک خودروی جدید با پلتفرم جدید بوده و در حقیقت پلتفرم به روز رسانی شده پژو ۳۰۱ است.

وی بیان داشت: با اجرایی شدن برجام شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) شکل گرفت که تولید خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ را برنامه‌ریزی کرده بود، هرچند پروژه ۳۰۱ استارت خورد اما کل پلتفرم آن در اختیار ایران قرار نگرفت، در ابتدای کار مقرر بود ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات آن از خارج وارد شود و در داخلی سازی آن چینی ها نیز مشارکت داشته باشند.

امیرحسین کاکایی افزود: پس از تحریم‌ها طراحی داخلی با کمک گرفتن از چینی‌ها انجام شده و اکنون بسیاری از قطعات این پلتفرم در داخل تولید می‌شود و با همین سرمایه‌گذاری تولید K۱۳۲ در دستور کار قرار گرفت. دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک نیز با تغییری بزرگ نسبت به نوع قبلی وارد بازار خواهد شد، اما رهام و کراس کانتی سایپا با طراحی پلتفرم جدید با کمک چینی‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک پژو سیتروئن کلید خورد.

وی گفت: ایران‌خودرو و سایپا در شرایط بی‌پولی و تحریم، این پروژه‌ها را با چنگ و دندان به پیش برده‌اند و پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های تولید این دو خودروساز حتی به قیمت ریالی قابل قیاس با دهه‌های ۷۰ و ۸۰ نباشد و این حرکت بزرگی است.