مهدی حنطه اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص سیاسی کاری بانک مرکزی در اعلام آمارهای اقتصادی اظهار کرد: مسئولین همواره باید با آمارهای واقعی صحبت کنند. اگر آمار مخدوش یا تحریف شود و یا تفسیرهای اشتباهی از آن صورت گیرد صدمات زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

وی افزود: بهتر است آمارها همواره واقعی گفته شود، هرچند که دردآور باشد و یا باعث نگرانی آحاد جامعه شود. آمارها باید به صورت درست و واقعی به مردم اعلام شود تا جامعه از واقعیات امروز و آینده خود مطلع شوند. مسئولین هم با ارائه آمارهای واقعی می‌توانند برنامه ریزی‌های درستی انجام دهند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اگر ما آمار را مخفی کرده و یا دیر اعلام کنیم و یا با رویکرد تشریفاتی به آنها توجه کنیم ماهیت برنامه ریزی در اقتصاد کشور زیر سوال می‌رود. کشورهایی که در آنها درآمد کشور از موادی مانند نفت تامین می‌شود، در آنها بانکهای مرکزی استقلال چندانی ندارند.

حنطه گفت: چه در این دولت و چه در دولتهای گذشته بانک مرکزی استقلال چندانی نداشته است. اصولا گفته می‌شود که بانک مرکزی نباید قلک دولت باشد و باید در سیاستهای پولی استقلال داشته باشد.  البته در کشورهایی مثل کشور ما که درآمدهای نفتی در آنها حرف اول را می‌زند استقلال بانک مرکزی چندان هم مناسب نیست و بانک مرکزی با مجموعه دولت تعامل داشته باشد.

وی عنوان کرد: استقلال بانک مرکزی در اقتصادی معنا دارد که درآمدهای دولتها از راه مالیات به دست بیاید و یک اقتصاد رقابتی در آنها حکمفرما باشد. استقلال بانک مرکزی فی‌النفسه خوب است اما در اقتصادی مانند اقتصاد ایران استقلال این نهاد چندان توصیه نمی‌شود.