بهروز مرادی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت دهم در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک نگاه عمیق به اقتصاد بوده و فرمایشات مقام معظم رهبری مبتنی بر حقایق موجود بر اقتصاد ایران و طرح یک موضوع واقع بینانه است.

وی افزود: مقام معظم رهبری، هم در کسوت ریاست جمهوری و هم در کسوت رهبری نظام حضور داشته اند، بنابراین دولتهای مختلفی را دیده اند و اطلاعات زیادی در اختیار داشته و تجربه گرانقدر و گران سنگی دارند.

معاون رئیس جمهور سابق در مورد بی توجهی دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی نیز به نسیم آنلاین گفت: اولین مسئله اساسی در این زمینه اعتقاد به اقتصاد مقاومتی و ارتقا توان تولید است. اقتصاد مقاومتی بازی با یک سری آمار و ارقام کلان نیست که متاسفانه دولت آقای روحانی به آن دچار شده است. دولت یازدهم در سه سال گذشته آمار و ارقامهای مختلفی را مطرح کرده که باید آنها را بررسی کرد. این آمارها بدون تفسیر اقتصاددانان خبره کشور ارزشی ندارد.

مرادی افزود: به عنوان مثال دولتمردان درباره رشد اقتصادی، صادرات، واردات، تراز تجاری، صنعت، اشتغال و در بسیاری از موارد دولت تفسیرهای غیر علمی و غیر کارشناسی را ارائه می دهند. آنها ابزار زیادی را هم برای انتشار این تفسیرهای غیر واقعی در سطح جامعه دارند. صداو سیما و رسانه ها را هم در اختیار دارد، بنابراین با جهت گیری خاصی تفسیر غیر علمی و غیر کارشناسی را از آمار و ارقام اقتصادی کشور ارائه می دهد .

وی خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی باید فراتر از مسائل موجود بر اقتصاد کلان وارد بخش واقعی اقتصاد کشور یعنی تولید، اشتغال و بخشهای تعیین کننده اقتصاد کشور شویم. در دولت آقای روحانی اعتقاد جدی به اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد مردمی و اقتصادی که به صورت جدی مسائل بنگاه‌ها و خانواده ها و شرکتهای دولتی را مورد بحث قرار داده، وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور سابق بیان کرد: اساسی ترین مشکل در اجرای اقتصاد مقاومتی عدم اعتقاد به مبانی این تفکر است. دولتمردان در ظاهر حرف از اقتصاد مقاومتی حرف می زنند ولی وقتی یک لایه پایین تر می رویم می بینیم که مبانی فکری آنها با نیازهای اقتصاد واقعی کشور متفاوت است.

مرادی تصریح کرد: نگاه آقای روحانی و تیم اقتصادی وی در این حوزه مبتنی بر اقتصاد غیر مردمی و در دست افراد خاص است. آنها اعتقادی به بخش خصوصی ندارند. بخش خصوصی بخش مقدسی است که حدود 80 تا 85 هزار بنگاه اقتصادی، 20 هزار مرغداری صنعتی، 1000 گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی، 500 هزار واحد صنفی تولیدی، 3 میلیون واحد خدماتی توزیعی و... دارد.

وی افزود: نگاه دولت به بخش خصوصی علی رغم شعارهایی که می دهد به این بخش نیست و به سمت بخشی است که من به آنها لقب بخش اختصاصی را می دهم.  یعنی کسانی و بنگاههایی که منافعشان حاصل از رانتی که در طی سالهای گذشته منتفع شدند. شخصی وزیر بازرگانی بوده که بعدها رئیس اتاق تهران شده و یا  معاون وزیر بازرگانی بوده که به ریاست اتاق ایران رسیده است. اینها ربطی به بخش خصوصی ندارند.

معاون رئیس جمهور سابق عنوان کرد: اینها بخش اختصاصی ناز پرورده ای است که با ایده رانت اطلاعاتی که دهها سال در اختیار داشتند رشد کرده اند.  این ظرفیتها را برای ثروت اندوزی در نظر گرفتند و راهی را رفته اند که از مردم و بخش خصوصی جدا است. با این نگاه گشایشی برای اقتصاد کشور صورت نمی گیرد.

مرادی خاطرنشان کرد: سال 95 اگر با آمار بازی نشود، گشایش چندانی در بخشهای اساسی تولید مثل صنعت، معدن، ساختمان و کشاورزی نمی بینیم. در بخش افزایش تولید نفت خام که جای سوال دارد ممکن است جهشی داشته باشیم که البته با توجه به کاهش قیمت نفت، کمی دشوار خواهد بود.

وی گفت: ممکن است به میزان تولید و فروش نفت قبل از تحریمها نزدیک شویم. این ممکن است خودش را در رشد اقتصادی بخش نفت نشان دهد و دولت هم با آمار رشد اقتصادی بازی کند. بنابراین آمار رشد اقتصادی سال آینده باید دقیق کارشناسی شود.

معاون رئیس جمهور سابق تصریح کرد: سال آینده اقتصاد ایران به دلیل عدم وجود اراده کافی برای حل مشکلات اقتصادی مردم و به دلیل عدم توانایی سازماندهی برنامه های اقتصادی توسط دولتمردان اتفاقی در اقتصاد کشور نخواهد افتاد.