بیژن مقدم، معاون اتحادیه نانوایان تهران در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: مصوبه‌ای از سوی دولت داده شد که در آن مطرح شده بود که در سال 93، حداقل باید 20 درصد نانوایی‌ها آزادپز و مابقی نیز در سال 94 آزادپز شوند، اما تا به حال به جز آن 20درصد خبری در رابطه با بقیه نانوایی‌ها که قرار بود آزادپز شوند، نشده است.

در آزادپز شدن نانوایی‌ها باید مراقب قشر آسیب‌پذیر جامعه بود

وی در رابطه با بحث آزادپزی نانواها و انتقادهایی که در این رابطه صورت گرفته است، به نسیم گفت: این موضوع تصمیم دولت است، ما نیز تمام توانمان این است که هم به دولت کمک کنیم و هم طوری عمل کنیم که نه مصرف کننده و نه تولیدکننده، هیچ کدام متضرر نشوند.

عضو اتحادیه نان تأکید کرد: حتی اگر قرار باشد که مابقی نانواها نیز آزادپز شوند باید این طرح به گونه ای اجرا شود، که قشر آسیب پذیر جامعه با مشکل روبه رو نشوند.

وی در رابطه با آزادپزی 20 درصد نانواها که در سال گذشته صورت گرفت، اظهار داشت: این آزادپزی به صورت گروهی انجام شد یعنی گفتند که از فلان شماره تا فلان شماره آزادپز شوند. چون این آزادپزی گروهی صورت گرفت، مکان مشخصی در نظر گرفته نشد یعنی در هر نقطه از تهران ممکن بود که نانوایی وجود داشته باشد که آزادپز شده است.

وی تصریح کرد: در نانوایی هایی که در مناطق مرفه‌ هستند، نان حتی اگر قیمتش بالاتر هم باشد اما با کیفیت بهتری به دست مصرف کننده برسد، رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت. اما حدود 60 درصد این 20 درصد مغازه‌های نانوایی آزادپز در مناطقی قرار دارند که مردم آن منطقه توان خریدشان پایین است، یعنی در حقیقت هم تولیدکنندگان آن مناطق از قشر ضعیف تر هستند و هم مصرف کنندگان.

وی اضافه کرد: در چنین مناطقی اگر یک نانوایی هم آزادپز شده باشد، به دلیل وجود چند نانوایی دولتی در اطراف آن و تمایل مردم به نان ارزانتر، تولیدکننده آزادپز شده نیز متضرر خواهد شد، به این طریق نانوا مجبور می‌شود تا به یک طریقی هزینه تولید خود را پایین بیاورد لذا بار دیگر خود به خود کیفیت نان آزادپز نیز پایین خواهد آمد.

دلیل اصلی دولت برای آزادپز کردن نانوایی‌ها، ایجاد رقابت و بالا بردن کیفیت نان است

معاون اتحادیه نان بیان داشت: موضوع اصلی برای بحث آزادپزی که دولت مطرح کرده است در حقیقت به دلیل ایجاد رقابت بین نانواها و بالا بردن کیفیت نان بوده است، در حالی که نباید فراموش کرد که اگر قرار باشد رقابتی ایجاد شود باید زمینه‌های تولید نیز برای همه نانواها یکسان باشد.

وی اظهار داشت: بنابراین این روش اصلا درست نیست که به یک نانوا آردی با قیمت 850 داده می‌شود در حالی که نانوایی اطراف آن، آرد را با قیمت 1400 تهیه می‌کند. پس هر تصمیم دولت باید با در نظر گرفتن ایجاد زمینه‌های آن باشد تا تمامی نانواها برای جذب مشتری بتوانند با هم رقابت داشته باشند.

وی در پاسخ به این که برخی از مردم معتقدند که با ازادپز شدن نانوایی‌ها پس از مدتی کیفیت نان دوباره پایین می‌آید، به نسیم گفت: اگر فرض کنیم که امروز تمامی نانواها، پختشان به صورت آزادپز باشد و نرخی هم برای نان مصوب شود، تا زمانی این قیمت تعیین شده می‌تواند نانوا را راضی نگه دارد که اتفاق اقتصادی خاصی رخ ندهد.

مقدم افزود: در آغاز هر سال جدید، حداقل چیزی که صورت می گیرد افزایش دستمزد کارگران، هزینه آب و برق و ...است در نتیجه هزینه تولید هم بالا می رود بنابراین اگر سالانه این نرخ مجددا تعیین نشود مسلما از کیفیت نان کاسته خواهد شد.این در حالی است که از برج سوم 91 تا برج 10 سال 93 نرخ نان ثابت ماند.

نانوای آزادپز برای بهتر ماندن کیفیت باید همزمان با تورم قیمت نان را افزایش دهد

وی تأکید کرد: بنابراین اگر نانواها هم آزادپز شوند برای بهتر ماندن کیفیت نان باید همزمان با تورم قیمت نان نیز افزایش یابد تا نانوا مجبور به پایین آوردن کیفیت نان نشود و به این ترتیب هم به تولیدکننده و هم مصرف کننده فشار وارد نشود.

وی در پایان در رابطه با موضوع آزادپز شدن سایر نانواها گفت: با توجه به این که نان قوت لایموت مردم است بدون شک دولت نیز برای اجرای هر گونه طرحی به این موضوع توجه داشته و برای قشر آسیب پذیر جامعه حمایت‌هایی را در نظر گرفته است. مثلا ممکن است در نظر گرفته باشد که بخشی از یارانه نانی را که حذف می کنند به بخش آسیب پذیر جامعه بدهند.