به گزارش «نسیم»، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی از تشکیل جلسه هیئت امنای صندوق به ریاست رئیس جمهور خبر داد و مصوبات آن را تشریح کرد.

سید صفدر حسینی گفت: آقای روحانی در این جلسه تاکید کرد که نرخ سود تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی برای حمایت از تولید و خروج از رکورد در سال 94 در بخش کشاورزی 14 و در بخش صنعت ، معدن ، گردشگری ، صنایع تبدیلی و تکمیلی 16 درصد باشد.

وی افزود: با این مصوبه در واقع سود تسهیلات صندوق توسعه ملی نسبت به بانک ها حدود 7 تا 8 درصد کمتر خواهد شد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: تاکید بعدی آقای رئیس جمهور توازن منطقه ای به ویژه در مناطق محروم بود .

وی افزود: آقای روحانی تاکید داشت منابع صندوق توسعه ملی در بخش ریالی این مناطق را بهتر پوشش دهد، بنابر این مقرر شد نرخ سود تسهیلات صندوق در این مناطق در سال آینده 4 درصد کمتر باشد.

حسینی تصریح کرد: در واقع با این مصوبه سود تسهیلات صندوق در بخش کشاورزی در مناطق محروم 10 و در بخش صنعت 12 درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه رویکرد صندوق در بخش ریالی در سال 94 حمایت از تولید، اشتغال، سرمایه در گردش، صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی خواهد بود، گفت: در بخش ارزی هم در سال آینده 25 میلیارد دلار از طریق بانکهای عامل در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنعت، معدن، آب و کشاورزی سرمایه گذاری خواهد شد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: از این مبلغ قرار شد با توجه به اهمیت بحث آب، در سال آینده 5 میلیارد و 400 میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه پیش از این بانکهای عامل نتیجه مراجعات متقاضیان را به صندوق توسعه ملی می فرستادند، گفت: مقرر شد در سال آینده کسانی که می خواهند از این منابع استفاده کنند، فقط به بانک های عامل مراجعه کنند و فرایند صندوق به بانک حذف شود.

حسینی گفت: مهمترین محور کاری صندوق در سال 94 توجه به صادرات، سرمایه گذاری در آب، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع بالادستی نفت و صنایعی است که رویکرد صادراتی داشته باشد.

وی گفت: در سال 93، 2.5 میلیارد دلار در طرح های ارزی گشایش اعتبار شد.

وی افزود: در این سال همچنین 4300 میلیارد تومان در 3500 طرح عمرانی و صنعتی گشایش اعتبار شد که 3100 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: دارایی ها و منابع صندوق نزدیک به 71 میلیارد دلار است که 80 درصد آن ارزی و 20 درصد ریالی است.

وی افزود: در بخش ریالی مطالبات معوق ما زیر 2 درصد است و در بخش ارزی نیز هنوز مهلت بازپرداخت وام گیرندگان باقی مانده است.

براساس ماده 84 قانون برنامه توسعه کشور صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌شود.