به گزارش خبرنگار «نسیم» خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها مرتع و آبخیز داری و معاون وزیر جهاد کشاورزی در خطبه های پیش از نماز جمعه تهران با اشاره به معضلات جهانی در خصوص محیط زیست اظهار کرد: افزایش گازهای گلخانه و گاز کربنیک دو پدیده مهیم هستند که امروز جهان را تهدید می کنند.

وی افزود:  افزایش مصرف سوخت فسیلی که بعد از انقلاب صنعتی به هم خطری است که آینده جنگل های جهان را نشانه رفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به میزان کاهش جنگل های جهان در قرن های اخیر بیان کرد: خدواند براساس حکمت خود 50 درصد از کره زمین را از جنگل پوشانده است که به دلیل تخریب جنگل ها در قرون اخیر در حال حاضر تنها 25 درصد از کره زمین پوشیده از جنگل است.

جلالی افزود: این عدم تعادل در تخریب پوشش گیاهی در کنار مسئله گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم جهان طبیعت دنیا را معرض خطر قرار داده است.

وی به وضعیت پوشش گیاهی کشور اشاره کرد و گفت: در سطح ملی خشک شدن دریاچه ها و همچنین گسترش پدیده بیابان زایی بزرگترین خط ر به شمار می رود.

رئیس سازمان جنگل ها به پدیده ریزگردها در استان خوزستان اشاره و عنوان کرد: در جنوب شرقی اهواز پدیده گرد و غبار مسئله بسیار مهمی است که البته امسال حدود 70 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

جلالی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در 17 اسفندماه اشاره کرد و گفت: رهنودهای مقام معظم رهبری نقطه عطفی در توجه به مسئله محیط زیست و پوشش گیاهی کشور به شمار می رود و چنانچه به هشدارهای ایشان توجه نشود وضعیت شکننده محیط زیست کشور بهبود نخواهد یافت.

وی در تشریح بیانات مقام رهبری در دیدار با مسئولان و فعالان حوزه محیط زیست پرداخت و بیان کرد: رهبری بحث جامع نگری دستگاههای مسئول به محیط زیست و حفظ تعادل میان انسان،  آب و خاک و هوا را در کنار مسئله آبخیز داری و حفاظت از جنگل ها مطرح کردند که باید به آن ها توجه شود.

معاون وزیر جهاد افزود: توجه به رهنودهای مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست نیاز به عزم ملی دارد و ما در مجموعه جهاد کشاورزی به به سهم خودمان از این رهنودهای حکیمانه تشکر می کنیم.

جلالی به تلاش وزارت جهاد برای گسترش آبخیز داری در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وزارت جهاد به دنبال چاره اندیشی برای 11 میلیارد مترمکعب سفره های زیر زمینی است.

وی افزود: درآبخیزداری بحث استفاده از فناوری های نوین از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا در حال حاضر 70 درصد از نزولات آسمانی به راحتی تخریب می شود.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: میزان بارش در کشور ما یک سوم متوسط جهانی و تبخیر این بارش سه برابر متوسط جهانی است که باید به آن توجه شود.

جلالی خاطرنشان کرد: طرح 14 میلیون هکتار آبخیزداری تقدیم  دولت محترم شده است نگرانی های مردم مقام معظم رهبری در این زمینه برطرف شود.

وی با اشاره به مشکل بیابان زایی در کشور گفت: ما 7.5 میلون بیابان در کشور داریم که برای مشکلات ریزگرد و گرد و غبار داخلی در وضعیت بحرانی قرار دارند، و برای برای بیابان زدایی در این حوزه نیازمند اعتبارات لازم هستیم که ان شاالله با توجه بیشتر به این مسئله این مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها در خصوص تخریب جنگل ها هم گفت: لایحه ای تقدیم دولت شده که مجازات تخریب جنگل را با همکاری یگان حفاظت از جنگل ها افزایش خواهیم داد.

جلالی در پایان به تشریح بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه جنگل ها پرداخت.