به گزارش «نسیم»، قباد افشار شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که  در سالن جلسات جهادکشاورزی لرستان برگزار شد، اظهار داشت: زمین کشاورزی یک سرمایه و ثروت ملی است که باید حفظ شود زیرا اگر خاک تخریب شود امکان جایگزینی و احیای مجدد آن وجود ندارد.

وی افزود: آب یک منبع تجدیدپذیر است که با روش‌های نوین و ابتکاری، امکان تولید مجدد و قرارگیری آن در چرخه حیات وجود دارد؛ اما شکل‌گیری یک سانتی‌متر خاک مستلزم گذشت هزاران سال است بنابراین حفاظت از خاک یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور عنوان کرد: میزان بارش سالانه کشور، نزدیک به 300 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار،  200 میلیارد مترمکعب آن به طور روان‌آب در سطح زمین جاری می‌شود؛ برخی معتقدند که 90 درصد آب‌های جاری به مصرف کشاورزی می‌رسد در حالی‌که در بسیاری از موارد به ویژه در کلان‌شهرها بخش عمده آب به مصرف شرب و صنعت می‌رسد و سهم بخش کشاورزی فقط 30 درصد است.

افشار عنوان کرد: مسئله امنیت غذایی کشور  تعارف‌بردار نیست، امروز ضریب تأمین کالری برای امنیت غذایی 60درصد است یعنی کشور  از  لحاظ امنیت غذایی مستقل نیست، به همین دلیل باید در راستای حفظ هرچه بیشتر خاک بکوشیم؛ وقتی زمین کشاورزی به کارخانه تبدیل می‌شود و کشت‌ها جای خود را به خشت می‌دهند، آن زمین کشاورزی عملاً از دست رفته محسوب می‌شود.

افشار بیان کرد: در سال 94 به دنبال این هستیم که در مرحله اول طرح کاداستر برای هفت میلیون هکتار زمین کشاورزی انجام شود سپس در مراحل بعد برای 10 میلیون اراضی کشاورزی نظام کاداستر و پایش و برنامه‌ریزی دقیق لحاظ شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: در سال 93، هشت هزار پرونده برای کاربری‌های غیرمجاز در محاکم قضایی تشکیل شد که سطحی معادل هفت هزار از اراضی کشاورزی را دربرگرفته بود.