به گزارش «نسیم» سید حسن کاظمی رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی کشور در نخستین نشست تخصصی بررسی جایگاه انرژی و محیط زیست در ایران با موضوع آینده پژوهشی کشاورزی در ایران اظهار کرد: در دنیای امروز با وجود محدودیت آب و خاک شرایط تولید غذا و محصولات کشاورزی بسیار دشوار است که کشور ما هم در این زمینه با مشکلات زیادی رو به رو است.

وی با اشاره به سرانه پایین دسترسی به منابع آب های تجدید پذیر در کشور بیان کرد: سرانه دسترسی به آب های تجدید پذیر 1000 تا 1700 متر مکعب است که این وضعیت در کشور ما بسیار در سطح پایینی قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: 4/1 درصد بهره برداری از منابع اب در کشور ما صورت می گیرد و این مسئله با توجه به وضعیت گرمایش زمین کار برداشت محصول را بسیار سخت کرده است.

کاظمی با بیان اینکه " 22 درصد از اقتصاد جهان در شرایط ناپایداری آبی قرار دارد " بیان کرد: بحران آب در دنیا بسیار جدی است به شکلی که طبق آمار حدود 4/1 دنیا با مشکل ناپایداری آبی دست و پنجه نرم می کنند و ایتن وضعیت با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان به ویژه در کشور در حال توسعه کار تولید غذا در شکور را دشوار می کند.

وی افزود: طبق پییش بینی های صورت گرفته تا سال 2050 رشد جمعیت شهری 5/5 درصد بیشتر از جمعیت روستایی خواهد بود و باو توجه به نقش روستاییان در تولید محصولات کشاورزی این مسئله وضعیت کشاورزی در کشور را دشوارتر خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش های اقتصاد کشاورزی با این مطلب که " امروز امروز کشاورزی یک ضرورت است نه انتخاب خاطرنشان کرد: حمایت از بخش کشاورزی کشور باید به عنوان یکی از برنامه های مهم پیشرفت اقتصادی کشور مطرح باشد تا شرایط کشاورزی در سال های آینده در مسیر درستی قرار بگیرد.

کاظمی فرسایش خاک را یکی دیگر از چالش های بخش کشاورزی کشور دانشت و بیان کرد: در حال حاضر زمین های کشور با مشکل فرسایش خاک رو به رو هستند که این مسئله برای آینده کشاورزی کشور بسیار خطرناک است.

وی با انتقاد از عدم سرمایه گذاری و اختصاص اعتبارات برای بخش کشاورزی نسبت به بخش های دیگر عنوان کرد: در حال حاضر بخش کشاورزی از اعتبارات بسیار پایینی برخوردار است و بخش های عمرانی آن مسیر پیشرفت را به کندی طی می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به ظرفیت های بخش کشاورزی کشاور اشاره کرد و گفت: ظرفیت های بخش کشاورزی کشور در حال حاضر مغفول مانده است نوع اقلیم وگونه های گیاهی قابل کشت در کشور از مهم ترین آن ها به شمار می رود.

کاظمی به تجربه و ظرفیت بخش بومی کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: تجربه و دانش بومی کشاورزی کشور در رتبه خوبی قرار دارد که نباید مورد بی توجهی واقع شود.

وی در پایان مزیت های نسبی تولید محصولات باغی و کشت های ارگانیک در کشور را بسیار مطلوب دانست و تاکید کرد: مزیت های نسبی تولید محصولات باغی و کشت های ارگانیک در کشور بسیار مطلوب است و این ظرفیت می تواند باعث تحول شگرفی در بخش کشاورزی کشور شود.