به گزارش «نسیم»، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، از وجود 57 هزار هکتار  محلات نابسامان میانی، 21 هزار هکتار عرصه تاریخی مراکز شهرها و 53 هزار هکتار سکونتگاه های غیر رسمی در کشور خبرداد که بالغ بر سی درصد بافت های شهری موجود کشور را در بر می گیرند.

ایزدی گفت: جمعیتی بالغ بر17 میلیون نفر، حدود بیست درصد جمعیت شهری کشور در این اماکن ساکن بوده که به عبارت دیگر  این وسعت بافت قدیمی ،معادل یک چهارم جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی، مقاوم سازی ساختمان های موجود در محدوده بافت های ناکارآمد بر اساس مقررات ملی ساختمان، حفاظت از  زیر ساخت ها و تاسیسات شهری، درنظرگیری نحوه دسترسی به محلات و محورهای ترافیکی در راستای امکان خدمات دهی  به مناطق شهری و سکونتگاه‏‌ها در موقع بروز حوادث و توزیع مناسب کاربری ها و انتقال کاربری آسیب پذیر از محدوده مورد نظر را از جمله موارد بسیار با اهمیت در زمینه احیاء و بهسازی شهری برشمرد.

معاون وزیر راه وشهر سازی، به ضرورت و اهمیت ویژه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران در محدوده ها و  محلات هدف احیا و بهسازی شهری  اشاره کرد و گفت: مجموعه اقدامات احیاء و بهسازی محلات هدف در راستای سیاست‏های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران است.

وی، شناسایی این گونه بافت‏ها و تفکیک و اولویت بندی مقاوم سازی قطعات فرسوده را از گام های  اساسی در پدافند غیر عامل برشمرد که از آسیب پذیری این‏گونه بافت‏ها کاسته شده و خسارت ناشی از آن در زمان وقوع حوادث کاهش می یابد.