مسلم پیمانی در نشستی خبری که با حضور اصحاب رسانه در خبرگزاری «نسیم» برگزار شد، با اشاره به رکود شکنی‌های بازار سرمایه در ماه‌های اخیر ، دلیل اصلی رشد شاخص در ماه‌های گذشته را کاهش ریسک سیستماتیک به دلیل مسائل انتخاباتی و توافقات حاصل شده در مسائل هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اعلام کرد.

سه دلیل اصلی ریزش شاخص در هفته‌های اخیر
ریزش بازار سرمایه طی دو هفته اخیر از دیگر محورهای رئیس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس بود که مسائل مطرح شده در لایحه بودجه را اصلی ترین عامل آن عنوان کرد و افزود: مباحثی همچون افزایش نرخ بهره مالکانه سنگ آهن و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از جمله مواردی بود که بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.
به گفته وی ، حدود 50 درصد ارزش بازار به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به صنایع پتروشیمی، فولاد و سنگ آهنی‌هاست.
وی افزود: در این بین شایعاتی همچون تغییرات مدیریتی و پول شویی بر شدت این نوسانات دامن زد حال آنکه به زعم بدترین جا برای پول شویی بورس است چراکه رد پول در بورس هیچ‌گجاه گم نمی‌شود و به راحتی قابل پیگیری است.

ایجاد 500 هزار کد معاملاتی جدید
پیمانی با اشاره به ایجاد 500 هزار کد معاملاتی جدید در بازار ، این مهم را ناشی از ورود افراد غری حرفه‌ای به بازار دانست و تصریح کرد:شایعات اخیر موجب شد تا بسیاری از افرادی که بدون تحلیل و بر اساس شایعات وارد بازار شده و نسبت به خرید سهم اقدام کرده بودند با تکیه بر شنیده‌ها سهم‌های خود را در بازار عرضه کردند.
این مقام مسئول در سازمان بورس با تاکید بر اینکه در بازه بلند بازهم شاهد روند صعودی در بازار سرمایه خواهیم بود، ادامه داد: طی روز‌های گذشته هم بازار به حالت عادی خود بازگشته است.

امید به سهامداران حقیقی بازگشت
وی با اشاره به تاثیر اظهارات رییس سازمان بورس در وضعیت شاخص گفت: سهامداران حقیقی به نوعی امید نیاز داشتند که اظهارات صالح آبادی و همچنین افزایش خرید توسط سهامداران حقوقی این امید را در آنها به وجود آورد.
پیمانی بر این باور است که وضعیت به وجود آمد در بازار و ریزش شدید شاخص به دلیل ترس ایجاد شده در بین سهامداران حقیقی بود چرا که باید توجه داشت ترس در بین سهامداران سبب فروش بیشتر، فروش بیشتر موجب کاهش بیشتر و کاهش بیشتر باعث ترس بیشتر می‌شد به عبارت دیگر حلقه برای نزولی شدن بازار ایجاد می‌شود.
این مقام مسئول در پاشخ به برخی اظهارات مبنی بر تاثیر حقوقی‌ها در ریزش شاخص نیز اظهار داشت: نه‌تنها کاهش بازار ربطی به حقوقی‌ها ندارد و بلکه کمک و افزایش خرید توسط آنها موجب مثبت شدن بازار در روز‌های گذشته شده است.
وی با تاکید بر اینکه دیگر به روند نزولی گذشته باز نخواهیم گشت،اضافه کرد: در بلند مدت مبازده‌ها مثبت خواهد بود و سهامدارانی بازدهی را تجربه خواهند کرده که در هیچ یک از بازارها وجود ندارد.

بازار در تحلیل بسیار ضعیف است
رئیس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس در خرید سهام تنها به نسبت P/E توجه نکنید و صورت‌های مالی شرکت‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار دهید،می‌گوید:متاسفانه بازار در تحلیل بسیار ضعیف است و شاهد هستیم که سهامدارن حقیقی با توجه به این شاخص نسبت به خرید اقدام می‌کنند این در حالی است بعضا در صورت‌های مالی شرکت‌ها نکاتی وجود دارد که می‌توان با تحلیل‌ها به راحتی وضعیت سودآوری شرکت‌ها در بازه بلند مدت را تشخیص داد.
وی همچنین در رابطه با ارائه آموزش‌های اولیه از سوی کارگزاری‌ها به سهامداران به متظور جلوگیری از برهم خوردگی بازار نیز گفت: بر اساس قانون کارگزاری‌ها موظف به انجام این کار هستند در غیر اینصورت به دلیل تخلف صورت گرفته با آنها برخورد خواهد شد ناگفته نماند که بسیاری از سهامداران به توصیه‌های کارگزاری‌ها گوش نمی‌دهند.

هیچ نقدینگی از بازار سرمایه خارج نشده است
رئیس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس در واکنش به این سئوال که به دنبال افزایش فروش هم از سوی سهامداران چه میزان نقدینگی از این بازار خارج شده است،گفت: سهامدارانی که سهام خود را بازار به فروش رساندند نقدینگی خود را صرف خرید اوراق مشارکت و صکوک کردند به عبارت دیگر نقدنیگی در این بازار پارک شده است.
وی افزایش ارزش معاملات فرابورس را دلیل این ادعا اعلام کرد و افزود: باید توجه داشت که خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بازارهای دیگر صحت ندارد.
این مقام مسئول در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر برنامه‌ریزی دولت برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بانک‌ها نیز خاطر نشان کرد: دولت همواره حمایت خود را از بازار سرمایه را مورد تاکید قرار داده است و بر این باور است که تامین مالی شرکت‌ها باید بر اساس بازار سرمایه صورت گیرد.

سود 100 درصدی برای سرمایه گذاری در افق 2 ساله
وی ادامه داد: بر اساس بررسی صورت گرفته از سال 88 تاکنون کسانی که در یک افق زمانی 10 روزه نسبت به خرید سهم اقدام کرده بودند در 67 درصد با سود و در 33 با زیان همراه بوده است به عبارت دیگر در یک سوم موارد سهامداران زیان کرده‌اند.
رئیس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس افزود: در این کسانی که در یک افق 250 روزه یا همان یک سال و 500 روزه یا همان دو سال کاری برای بازار اقدام به خرید سهم کردند به ترتیب در 93 درصد و و 100 درصد موارد با سود خارج شده‌اند.
وی میزان سود روزانه سهامداران با افق 10 روزه را 18 صدم درصد ، افق یک ساله را 17 صدم درصد و دو ساله را 14 صدم درصد اعلام کرد و افزود: هر چند که میزان سود دهی در بازه بلند مدت کمتر است اما در مقابل سرمایه‌گذاری با ریسک کمتری هم مواجه است.

نرم‌افزار جدید محاسبه شاخص در راه است
پیمانی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر نادرست بودن فرمول محاسبه شاخص نیز اظهار داشت: فرمول اشتباه نیست اماباید توجه داشت که نباید با یک شاخص و یک عدد، کل بورس و روند معاملات را توضیح داد بر همین اساس ما با شاخص‌های متعددی در این بخش مواجه هستیم.
وی همچنین از توسعه نرم افزاری جدیدی برای محاسبه شاخص کل خبر داد و افزود: استفاده از نرم افزار PFI2 که بومی هم هست بزودی عملیاتی می‌شود.

حباب در بازار سرمایه
این مقام مسئول همچنین در واکنش بر وجود حباب در بازار گفت: حباب یک تعریف علمی دارد چنانچه بین قیمت بازار و ارزش واقعی شرکت تفاوت معناداری وجود داشته باشد،این تفاوت حباب تلقی می‌شود در این بین از آنجایی ارزش واقعی شرکت‌ها مشخص نیست با یک P/E نمی‌توان ادعا کرد که حباب در بازار وجود دارد.
به گفته وی،P را انتظارات شکل داده به سرعت نسبت به اخبار واکنش نشان می‌دهد این در حالی است که E که واقعیت‌ها را نشان می‌دهد به راحتی رشد نمی‌کند.

انتشار اسناد خزانه اسلامی در فرابورس
وی از انتشار اسناد خزانه اسلامی در فرابورس خبر داد و افزود: در صورت اجرایی این مهم تامین مالی از طریق مردم انجام شده و نه تنها نقدینگی در دست جامعه باقی نمی‌ماند و از افزایش تورم جلویگری می‌شود بلکه یک بسیتر سرمایه‌گذاری برای کسانی که نمی‌خواهند ریسک کنند هم فراه می‌شود.

پنهان سازی نرخ واقعی سود از سوی شرکت‌ها
پیمانی با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها نرخ واقعی سود را از سهماداران پنهان می‌کنند،گفت: مدیران این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا سود اولیه را پایین اعلام کنند تا اعلام رشد شاخص رضایت بیشتری را به همراه داشته باشد.
وی این اقدام را نوعی محافظه کاری از سوی مدیران اعلام کرد و گفت: سازمان بورس هیچ قدرتی قانونی ترویج یا مقابله با این وضعیت ندارد.