دفتر مطالعات حقوق گمرک و تجارت خارجی برای نخستین بار در نمایشگاه های بین المللی تهران با ایجاد غرفه‌ای مخصوص جهت ارایه مشاوره حقوقی به صادرکنندگان و تجار ایرانی و خارجی و بررسی چالش‌ها و مشکلات حقوقی شرکت کنندگان پرداختند.

اکبری مدیر مجموعه اندیشکده مطالعات حقوق گمرک و تجارت خارجی عنوان کرد، یکی از اهداف مجموعه گمرک خانه حل مسایل حقوق تجارت خارجی با استفاده از تخصصی کردن وکالت، آموزش و تربیت وکیل گمرکی در این حوزه می‌باشد، با وجود خلا های فراوان در این حوزه متاسفانه در این حوزه بسیار مهم و حیاتی که تجار کشور با  مشکلاتی اعم از چالش‌های گمرکی، رفع تعهد ارزی، مشکلات سامانه های جامع تجارت و... درگیر هستند و انرژی و زمان بسیازی از تجار را به همین دلایل میگیرد همچنان از کمبود وکیل و مشاور حقوقی متخصص این حوزه رنج می‌بریم. این اندیشکده بنابر وظیفه ملی و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در راستای افزایش سطح تجاری ایران و کاهش مشکلات صادرکنندگان و تسهیل گری در حوزه حقوقی تشکیل شده است.

همچنین بیان کرد، اندیشکده مطالعات حقوق گمرک و تجارت خارجی در نظر دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی حقوق گمرک و تجارت خارجی در قالب بورسیه به صورت رایگان مبنی بر تربیت وکیل و مشاور حقوق کمرکی متخصص جهت حل مشکلات حقوقی صادرکنندگان و واردکنندگان برآید.

حال در شرایطی که تجارت خارجی هدف اصلی تحریم‌ها قرارگرفته است، بنابراین تغییر و تحولات تجارت قابل‌مقایسه با نظام تجارت بین‌الملل نخواهد بود و نباید شرایط خاص خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم. مسیر تجارت و مخصوصا مقررات مربوز به آن باید به شکلی باشد تا‌ در نهایت توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی محقق شود. متا‌سفانه در حال حاضر شاهد عدول از قوانین و مقررات طبق آیین‌نامه صادرات واردات و تسری ممنوعیت‌ها هستیم. در خصوص امکان ترخیص کالاهای اولویت ۲۷ دپو شده در گمرک و چالش های سازمان اموال تملیکی نیز دارای مشکلات بسیاری هستیم. پژوهشگران و کارشناسان اندیشکده مطالعات حقوق گمرک و تجارت خارجی با بررسی ها و مطالعات تطبیقی انجام شده در حوزه حقوق تجارت خارجی در صدد حل مشکلا مزبور هستند و تاکنون بالغ بر 20 گزارش پژوهشی با دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال کرده اند.