به گزارش «نود اقتصادی»، جنگ روسیه و اوکراین و برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای گاز در اروپا و از طرفی تلاش کشورها برای جایگزین کردن فناوری‌های جدید برای تولید انرژی موردنیاز و در نتیجه غیراقتصادی شدن سوخت‌های فسیلی مانند نفت در آینده نه چندان دور موجب شده تا بسیاری از کشورها در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌ کنند.

این موضوع در ایران نیز موردتوجه قرار گرفته و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این بخش داریم، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متعددی به این صنعت ورود کردند که متاسفانه در طول سالیان اخیر به دلیل حمایت‌های نادرست یک به یک از گردونه خارج شدند و در نتیجه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این بخش محقق نشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران که ریاست این دوره برگزاری نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر را به عهده دارد، با ابراز تاسف از روند سیاست‌گذاری‌های دولت در صنعت تجدیدپذیرها، تاکید کرد: در کشورهای اطراف و کشورهایی که تا دیروز آنها را دست کم می‌گرفتیم، شاهد سرمایه‌گذاری‌هایی با ارقام و اعداد هنگفتی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و سیستم‌هایی که از محل تابش خورشید، الکتریسیته تولید می‌کنند، هستیم. کشورهایی نظیر امارات و عربستان، نیروگاه‌های بزرگی را در دست احداث دارند و منابع موردنیاز خود را برای این منظور از محل فروش نفت تامین می‌کنند.

آرش نجفی، در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» با بیان این نکته که در آینده نه چندان دور، سوخت‌های فسیلی مانند نفت، مزیت اقتصادی خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: این کشورها نفت را استخراج می‌کنند و با مدیریت درست بازارهای نفتی خود و کسب درآمد از این محل، پنل‌های خورشیدی وارد و نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی ایجاد می‌کنند.

او درباره مزیت‌ سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیرها، گفت: این کشورها اول از همه سطح سرزمین خود را با جذب نیروی خورشید، خنک می‌کنند و موجب تلطیف هوا می‌شوند و در کنار آن، برق تجهیزات آب شیرین‌کن‌ها را از خورشید تامین کرده و کشاروزی را با تولید آب شیرین، توسعه می‌دهند و کشور را با تغییر اقلیم، ساختارها و ذائقه اقتصادی به سمت توسعه سوق می‌دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به جریان ناشی از جنگ روسیه و اوکراین که موجب به‌هم‌ خوردن توازن عرضه و تقاضای گاز اروپا، سوخت و انرژی در دنیا شد، اشاره و عنوان کرد: همین پنل‌های خورشیدی بخشی از تامین انرژی را به عهده گرفتند و به دنبال آن دنیا به این نتیجه رسید که باید در محور تجدیدپذیرها و انرژی‌های پاک، بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

نجفی از فعالیت بخش خصوصی ایران با وجود انحراف‌های مدیریتی و عدم به سامان رسیدن موضوع تجدیدپذیرها برای رونق این بخش سخن گفت و ادامه داد: انحراف‌های مدیریتی به این معناست که دولت سیزدهم متعهد شده بود 10 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا پایان دوره، تولید کند و اولویت را روی 4 هزارمگاوات گذاشته بود. با این وجود شیوه برپایی مناقصه‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد که بخش خصوصی واقعی از مشارکت در آن بازماند و تولید 1500 مگاوات برق تجدیدپذیر به عهده شرکت‌های عمومی و خصولتی گذاشته شد. با این وجود این شرکت‌ها نیز با این ریل‌گذاری اقتصادی نتوانستند به بحث تولید تجدیدپذیرها ورود کنند و در نهایت کار روی زمین ماند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران سیاست‌های حمایتی، هدایتی و بسترساز توسعه اقتصادی را نادرست خواند و از عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در صنعت تجدیدپذیرها که ظرفیت قابل توجهی دارد، ابراز تاسف کرد.

او از برگزاری هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی و چهارمین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در راستای تشریح مشکلات، خواسته‌ها و انتظارات مربوط به این حوزه خبر داد و گفت: این همایش را برگزار می‌شود تا محلی برای بیان دغدغه‌ها باشد و برای اولین بار توافق شد، مدیریت همایش به بخش خصوصی سپرده شود و رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران مسئولیت کار را به عهده بگیرد.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی و چهارمین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران 8 و 9 بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حمایت کمیسیون انرژی اتاق ایران، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری ایران(ساتبا)، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت توانیر، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و غیره برگزار خواهد شد.