دکتر حامد نجفی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: سیاست دولت ما تامین نان ارزان برای شهروندان است و به همین دلیل همواره گندم را چه از داخل و چه از خارج کشور تهیه می‌کند و به صورت ارزان در اختیار خبازی‌ها قرار می‌دهد، در حال حاضر هم برای افزایش قیمت آرد بخش کوچکی برای افزایش قیمت در نظر گرفته شده است. 

وی بیان کرد: طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی در سال ۹۸، ۷.۲۷ میلیون تن گندم برای تولید آرد ۶۲۵ تومانی و ۲.۶۳ میلیون تن برای تولید آرد آزادپز اختصاص داده شده است.

دکتر نجفی گفت: از حدود ۱۱ میلیون تن مصرف گندم کشور زیر یک میلیون تن آن صرف تولید آرد صنایع می‌شود، که افزایش قیمت آن تاثیر زیادی بر زندگی مردم ندارد. در عوض این افزایش قیمت باعث افزایش کارآیی کارخانه‌ها می‌شود و انگیزه برای قاچاق را هم کاهش می‌دهد. 

این اقتصاددان بیان کرد: اختلاف قیمت بین ۲۵۰۰ تومان داخل کشور و معادل ۱۴ یا ۱۵ هزار تومان آن سوی مرزها انگیزه بسیار زیادی قاچاق ایجاد می‌کند و دولت باید فکری به حال این مسئله می‌کرد. 

وی ادامه داد: با افزایش قیمت آرد صنایع حتما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود ولی دولت می‌تواند با سیاست جبرانی مناسب یا به کارخانه‌ها مستقیم کمک کند و یا مصرف کننده نهایی را مورد حمایت قرار دهد.

دکتر نجفی افزود: میزان یارانه پرداختی در بخش آرد و نان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که مبلغ بالایی به شمار می‌رود و می‌توان آن را شکل بهینه‌تری تخصیص داد.