به گزارش «نود اقتصادی»، امروز در جلسه علنی مجلس، تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران بالاخره رای آورد. بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عملکرد ۱۰ سال اخیر اتاق بازرگانی، تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی با ۱۸۹ رای موافق به تصویب رسید.

قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عملکرد اتاق، بیش از ۴ ماه بود که در دستور جلسات هفتگی اتاق بازرگانی قرار می‌گرفت ولی هیات رئیسه وقتی را برای قرائت آن اختصاص نمی‌داد.

گفته می‌شد لابی‌های ویژه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نقش مهمی در به تاخیر افتادن قرائت این گزارش داشت، اما در نهایت فشار افکار عمومی و فعالان اقتصادی هیات رئیسه مجلس را مجاب کرد که وقتی برای قرائت این گزارش اختصاص دهد.

بعد از انتشار فیلم سخنان غلامحسین شافعی علیه نمایندگان مجلس در «نود اقتصادی» شافعی سعی داشت موضوع تحقیق و تفحص را به دعوای میان مجلس و اتاق تقلیل دهد، ولی طراحان اصلی تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی از یک سال پیش و ماه‌ها پیش از انتشار سخنان شافعی به دنبال تحقیق و تفحص از اتاق بودند.

محمدحسن آصفری نماینده اراک و یکی از طراحان تحقیق و تفحص از اتاق پیش از این در گفتگو با «نود اقتصادی» ارتباط این تحقیق و تفحص را با سخنان شافعی رد کرده و ثابت کرد که این موضوع سابقه زیادی در مجلس دارد.

گفتنی است بررسی میزان درآمدها و هزینه های انجام شده توسط اتاق در ده سال گذشته، بررسی میزان دستیابی به اهداف مصرح قانونی، بررسی میزان چابکی سازمانی اتاق، نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی. بررسی خدمات و کیفیت ارائه آن به اعضای اتاق و بررسی موضوع حقوق های نجومی در اتاق از جمله محورهای تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی است.