کامران ندری، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: انتشار لیست بدهکاران بانکی شاید روی وصول مطالبات تاثیر مستقیمی نداشته باشد ولی قطعا تاثیرات روانی در جامعه ایجاد می‌کند و می‌تواند به نوعی عبرت انگیز باشد. افراد با این کار متوجه می‌شوند که اگر بدهی خود را پرداخت نکنند، ذهنیت منفی در جامعه علیه آن‌ها شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: بانک‌ها در وصول مطالبات خود ضعف‌هایی دارند که چه این لیست منتشر شود و چه نشود باید به سمت اصلاح آن گام بردارند. این که مشخص شود بدهکاران بانکی چه کسانی هستند از جنبه‌های رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است و می‌توان فهمید که مثلا آیا این بدهکاران جز افراد مرتبط با بانک‌ها و سهامداران آن‌ها هستند یا خیر.

این اقتصاددان گفت: فایده دیگر آن می‌تواند این باشد که نقاط تاریک و خلا‌های قانونی موجود در این زمینه چه مواردی هستند. مطالبات معوق بانکی یکی از عوامل مهم خلق پول هستند و این که مردم بدانند چه کسانی عامل ایجاد تورم و خلق پول هستند موضوع مهمی است. 

کامران ندری افزود: رسانه‌ها و افکار عمومی در این زمینه کار خودشان را می‌کنند و دستگاه قضایی هم مسیر مستقل خودش را می‌رود. شاید انتشار این لیست روی رویه‌های قضایی تاثیری نداشته باشد ولی همین که در فضای اجتماعی جامعه تاثیر می‌گذارد بسیار مهم است.