اکبر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به منظور پایین آوردن قیمت سیب زمینی، این محصول را از کشاورزان همدان خریداری کرده و از این هفته در میدان‌های اغماری با قیمت ۱٠ هزار تومان توزیع خواهد کرد.

وی بیان کرد: علت افزایش قیمت سیب زمینی، عدم حمایت وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان در سال گذشته است. پارسال قیمت سیب زمینی تا هزار تومان هم پایین آمد ولی وزارت جهاد این سیب‌زمینی‌ها را به منظور حمایت از کشاورزان خریداری نکرد.

اکبر یاوری گفت: افزایش شدید قیمت کارگر، حمل و نقل و قیمت جهانی نهاده باعث شد تولید سیب زمینی عملا صرفه اقتصادی نداشته باشد. به همین دلیل هم ۴٠ درصد از کشاورزان نسبت به پارسال اقدام به تولید سیب زمینی نکردند و برداشت سیب‌زمینی هم به دلیل خشکسالی و عدم بارندگی ۵٠ درصد کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان بیان کرد: تمام کشاورزان به بانک‌ها بدهکارند و توان تولید ندارند. دولت و تعاونی‌ها هم هیچ حمایتی نمی‌کنند. بحران تولید و قیمت سیب زمینی سال بعد شدیدتر خواهد شد و دولت را مجبور به واردات سیب زمینی خواهد کرد.