به گزارش «نود اقتصادی» در چهارمین ماه فعالیت دولت رئیسی، روند نزولی شاخص‌های تورم ادامه دارد.

نرخ اصلی تورم (درصد تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه موردنظر نسبت به دوره مشابه سال قبل) که در مهرماه امسال به بالای ۶۰ درصد رسیده بود، در ماه‌های آبان و آذر مجددا به زیر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

شاخص تورم نقطه به نقطه که درصد تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد در چند ماه اخیر روند کاهشی سریع‌تری داشته است.

کاهش تورم نقطه به نقطه در مواد خوراکی قابل ملاحظه‌تر بوده به طوری که در چند ماه اخیر ۲۰ درصد کم شده است. تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در ماه‌های پایانی دولت روحانی به بالای ۶۰ درصد افزایش یافته بود که در ماه‌ آذر به ۴۱.۵ درصد کاهش یافته است. تورم ماهانه هم برای سومین ماه متوالی نزولی مانده است. 

شاخص‌های تورم در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری روحانی به علت استقراض بی‌سابقه دولت از بانک مرکزی و تشدید نقدینگی، به شدت افزایشی شد اما در دولت رئیسی با کنترل پایه پولی و توقف استقراض از بانک مرکزی، به تدریج شاخص‌های تورم کاهشی شده است البته تعدیل کامل تورم و جبران تبعات سیاست‌های خسارت‌بار دولت روحانی فرصت طولانی‌تر نیاز دارد.