به گزارش «نود اقتصادی» پس از تصویب قانون تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران (ایفیک) در سال ۱۳۷۱ توسط  مجلس، فعالیت‌های اجرایی این شرکت از اسفند سال۱۳۷۶ آغاز شد.

همچنین با تاسیس این شرکت، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده دولت ایران در خارج از کشور، در دوره قبل از انقلاب اسلامی نیز به این شرکت واگذارگردید. برخی گزارش‌های غیررسمی ارزش دارایی‌های این شرکت را ۲/۵ میلیارد دلار ذکر می‌کنند.

اما سبد سرمایه گذاری ایفیک شامل مجموعا ۲۱ شرکت است که در ۱۸ کشور متمرکز شده‌اند. از این ۲۱ شرکت، ۸ شرکت سرمایه‌پذیر با ۷۷% سهم از کل سبد دارایی در بخش صنعت فعالیت می‌کنند. ۹ شرکت سرمایه‌پذیر با ۱۷% سهم از کل سبد دارایی در بخش بازار دارایی‌ها و خدمات مالی و ۴ شرکت سرمایه‌پذیر با ۶% سهم از کل سبد دارایی در بخش  مخابرات و IT  فعال هستند. 

 اما بخش قابل‌تامل ماجرا این است که طبق لایحه بودجه سال آینده، شرکت ایفیک در سال ۱۴۰۱ تنها ۲۶ میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان سود به دولت خواهد پرداخت.

قابل ذکر است این سود ۲۶ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری ۲/۵ میلیارد دلاری درحالی است که سود و مالیات پرداختی شرکت روزنامه رسمی قوه قضائیه به دولت در لایحه بودجه سال آینده ۶۲/۵ میلیارد تومان یا به عبارتی ۲/۳ برابر سود شرکت ایفیک خواهد بود.