دکتر بیژن عبدی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در واکنش به صحبت امروز رئیس جمهور در مورد تلاش عده‌‌ای برای افزایش نرخ ارز همزمان با مذاکرات اظهار کرد: عمده عرضه و تقاضا در بازار ارز در انحصار دولت است و تقاضاهای اندکی که مردم برای مسافرت خارجی با موارد دیگر استفاده می‌کنند نمی‌تواند در بازار ارز تعیین کننده باشد.

وی بیان کرد: اما جریان نقدینگی و ثروت‌های کلان کشور در اختیار عده‌ای است که بین ۲۵ تا ۳۰ سال است در دولت حضور دارند و این افراد قطعا با دولتی که شعار عدالت می‌دهد همراهی نمی‌کنند.

عبدی افزود: این جریان که در بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت هم حضور دارند بسیار خبره بوده و می‌دانند چطور دولت را بازی دهند تا دولتمردان خسته شده و تسلیم اراده آن‌ها شوند.

این تحلیلگر اظهار داشت: روند تغییر این افراد در دولت بسیار کند بوده و طبیعی است که آن‌ها در برابر دولت مقاومت می‌کنند. بهتر بود دولت در برخی انتصابات دقت و سرعت عمل بهتری از خودش نشان می‌داد.

وی بیان کرد: الان سه ماه از آغاز دولت جدید اتفاق افتاده ولی چه تحولی در وزارت نفت، خودروسازی‌ها و صنایع دولتی مثل فولاد و پتروشیمی انجام شده است؟ چرا مدیری که از شفاف‌سازی حقوق‌ کارکنانش در سامانه دولت خودداری می‌کند برکنار نمی‌شود؟ حفظ نیروهای غیر همفکر دولت گذشته به اسم نگاه فراجناحی فرصت سوزی است؟