به گزارش «نود اقتصادی»، مناظرات انتخاباتی بین ۷ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اقتصاد» برگزار شد.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «اقتصاد» پاسخ می دهند. در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزد‌ها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد.


ابراهیم رئیسی: مسئله قاچاق به عنوان یکی از موانع تولید برداشته شود

 -موانع تولید از مسایل مهمی است که تولید کنندگان ما با آنها مواجه هستند.  موانع تولید کاری کرده که تولیدکننده‌های ما در عرصه تولید دچار مشکل شده‎اند. برای اینکه تولید رونق پیدا کند، باید جذابیت برای تولید ایجاد کنیم

-جذابیت امور اقتصادی غیر مولد را بکاهیم. باید مساله تولید را در عمل کاری کنیم که تولید کننده مشکلی نداشته باشد. صدور برخی مجوزها برای تولید کننده مشکل است. باید ساز و کار داشته باشیم

-باید کاری کنیم که مساله قاچاق به عنوان یکی از موانع تولید برداشته شود. باید نقدینگی به سمت تولید برود.

-در ارتباط با مطالبی که اشاره شد، خواهش می‌کنم به یک نظرسنجی عنایت کنید. یکی از دغدغه‌های من بی‌صداقتی مسئولین است و مردم انتظار صداقت دارند.

-درست نیست برای جلب آرا کسی را تخریب کنیم. شما می‌توانید سایت‌ها را چک کنید و مدرک تحصیلی من را ببیند. از این همه تهمت خسته نشدید؟

-اگر مشکلات مردم با تهمت به من حل می‌شود، مشکلی نیست. مردم من را دیده‌اند شما را هم دیده‌اند. چرا به کاندیداها اهانت می‌کنید. من به رقابت و مشارکت معتقدم. ما نه یک سایت بستیم نه روزنامه؛ من در انتخابات قبل یک شکایت هم نداشتم.

-امروز مواجهه شدم با خواست عموم مردم. اقشار مختلف صدایشان از ظلم و فقر درآمده است.

-من در قوه قضاییه جایگاه مطالبه‌گر دارم اگر رییس جمهور بشوم جایگاه پاسخگو خواهم داشت. چرا به من اعتراض می‌کنید که واحد‌های تولیدی را نجات داده‌ایم خوب ۴ تا هم شما نجات می‌دادید. فرق ما و شما این است که به خواست مردم توجه می‌کنیم.

زمین‌خواری یکی از مشکلات جدی کشور است. و علت آن است که زمین مانند ارز تبدیل به سرمایه شده است.

-اگر دستگاه اجرایی مسئولیتش را در این زمینه انجام بدهد، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد.

-سند رسمی باید در کشور رسمیت داشته باشد. در بحث کاداستر باید به نتیجه برسیم. همچنین درگیر کردن نهادهای مردمی در این زمینه در شهر و روستا باید اتفاق بیافتد.

-با پیگیری دستگاه قضائی، کاهش زمین‌خواری مشهود است.

-سفره مردم کوچک شد، مسکن ۷ برابر خودرو ۸ برابر قیمت گوشت و مرغ مردم شاهد هستند ۵-۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

-برخی در این سالن سال ۹۶ گفتند اگر فلانی بیاید دلار می‌شود ۵ هزار تومان اما خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند.

-دخالت دولت در بازار معنا ندارد باید از بازاری کمک گرفت برای مدیرت بازار دولت باید نقش نظارتی داشته باشد.

-رئیس جمهور، رئیس همه جمهور است. نگاه، نگاه خدمت‎گذاری به همه باشد. رفع مشکل همه را در دستور کار داشته باشد. مردم هم می‌بینند که بعد از دو سال تحولی ایجاد شده است.

-در قوه قضاییه همه مردم دیدند که برنامه‌ای را به عنوان سند تحول ارائه دادم و کار را شروع کردم. در فضای مجازی کاری انجام نشده است.

-بچه ‎های در خانه وسط گیم بازی کردن چقدر حالتان گرفته شده است؟ ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.


محسن رضایی: آقای همتی و دوستانشان مشکلاتی بوجود آوردند و دست در جیب مردم میکنند

-محسن رضایی در پاسخ به این سوال که  برای اصلاح فرآیند بودجه ریزی کشور چه برنامه‌ای دارید؟: مردم عزیز ۸ سال پیش در همین مکان به شما گفتم که اگر اوضاع به همین صورت ادامه پیدا کند. چرا این‌طور شده است؟ 

-چرا باید مردم ما امروز در زباله گردی و مشکلاتی از این پدست دست و پنحه نرم کنند. رابطه دولت با اقتصاد و اقتصاد با مردم حل نشده است. آیا بودجه کشور باید با دست کردن در جیب مردم تامین شود؟

-در مساله بورس دولت مسیر غیرقانونی را پیش گرفت. آقای همتی و دوستانشان مشکلاتی بوجود آوردند و دست در جیب مردم میکنند. چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک شده باشد.

-آقای همتی چطور رانت خوارها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کردید، اما برای محرومیت زدایی کاری نکردید. سیاست پولی که در پیش گرفت، فاجعه بزرگی را در نقدینگی به وجود آورده است.

-وقتی امریکا تهدید می‌کند که به ایران حمله کند، جواب من این است که اگر پای‌تان به ایران برسد، شما را گروگان می‌گیریم.

-گر من رئیس‌جمهور بشوم اول از همه همتی و برخی از مسئولان را ممنوع‌الخروج کرده و اسنادی را افشا می‌کنم تا رسیدگی شود. همتی سه سالی که در دولت بود با تحریم‌های آمریکا همراهی کرده است.

-من اختیارات متمرکزی را که باعث ایجاد فساد شده به استان‌ها محول می‌کنم. همه استان‌ها هم در دولت من نماینده خواهند داشت.

-این دولت سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای درونی را با شرطی سازی اقتصاد بست.

-متوسط رشد اقتصادی در این تورم صفر و متوسط تورم ۵۴ درصد بوده است.

-آقای همتی نماینده آقای روحانی است. وقتی از آقای همتی سوال می‌کنیم می‌گوید من نبودم؛ این جوری با جا خالی کردن می‌خواهید کشور را اداره کنید؟

 -من معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش و عبور از سختی‌هاست. هشدار من به این برمی‌گردد که ۸ سال آینده آب، نقدینگی، بیکاری، گرانی و بدتر شدن محیط کسب و کار خواهیم داشت.

-برای از بین بردن ۳ گانه مورد نظر باید از تکرار دولت‌های گذشته پرهیز کنیم.آقای همتی می‌گویند که چون با آقای روحانی تفاوت در بینش اقتصادی داشتند، کناره‌گیری کردند، پس چرا اینهمه سال در کنار ایشان بودید؟ یعنی کارهای اقتصادی که ایشان انجام دادند به دست شما بوده؟ چرا به شعور مردم توهین می‌کنید؟ باید از خودخواهی و متلک گفتن و جنگ روانی دست برداریم.

-صندوق جبران متضررین بورس را تشکیل خواهم داد. محصولات کشاورزی را تضمینی پنج درصد بالاتر از قیمت واردات خواهم خرید. ایران را به هاب تامین مواد غذایی منطقه با ظرفیت پانصد میلیون نفر تبدیل خواهم کرد.
 

عبدالناصر همتی: به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم/ آقای رضایی شما در مجمع تشخیص FATF را معطل کردید

-مردم خیلی از شما در اینجا نماینده ندارید. ما نیاز داریم یک ائتلاف بزرگ تشکیل بدهیم.

-اقتصاد دان هستم و سابقه مدیریت اجرایی دارم و ما منابعی برای اجرای وعده‌های نامزده‌های دیگر را نداریم. ما به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم.

-وضعیت جیب مردم خیلی بهتر از این می‌تواند بشود. نامزدهای دیگر توانایی این کار را ندارند اما من می‌توانم. آقای رضایی شما در مجمع چقدر مارا معطل FATF کردید این کار پدر اقتصاد را در می‌آورد.

 -آقای جلیلی چرا برای مردم ایران تصمیم می‌گیرید؟ خسته نشدید از بیانیه دادن؟ آقای جلیلی ۲۰ سال پدر مملکت را در آورده‌اید. آقای زاکانی از پوششی بودن دربیایید، شما که اقتصاد نمی‌دانید.

-آقای رضایی شما می‌گویید اقتصاد دان هستید، من که می‌دانم چطور اقتصاد گرفتید. من برای اقای رئیسی احترام قائل هستم، اما بقیه دارند شما را پوشش می‌دهند. مشکلات قوه قضاییه را اول حل کنید، بعد بیایید در قوه مجریه.

-من به آقای رئیسی احترام می‌گذارم اما باهم رقیب هستیم. آقای رضایی شما فرمانده جنگ هستید و عزیز ما هستید. خواهش میکنم اینجوری صحبت نکنید 

-من رئیس جمهور شوم شما را به عنوان مخل وضعیت اقتصادی به آقای رئیسی معرفی می کنم.

 -آقای جلیلی شما میگویید چرا صادرات ما از افغانستان کمتر است؟ معلوم است! چون کسی از شما جنس نمی خرد. باید به واحدهای تولیدی کمک کرد، اما این واحدهای تولیدی را قوه قضاییه تعطیل کرد یا بانک؟

-آقای رئیسی چرا همیشه اول خبر ۲۰:۳۰ از شما گزارش می‌روند و شما را مثل سوپرمن معرفی می‌کنند. این پول‌های ستادهای‌تان را از کجا آوردید که همه مرا تخریب می‌کنید.

-من نماینده آقای روحانی نیستم از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم بخاطر اختلاف با آقای روحانی.

-روحانی بینش اقتصادی نداشت اما در مدیریت از همه شما بهتر بود. من از استقلال بانک مرکزی حمایت خواهم کرد.

-سالانه ۱۴ میلیارد دلار نهاده کشاورزی وارد می‌کنیم. زندگی روستایی‌ها وابسته به کشاورزی است، برنامه مفصلی دارم که کشاورزی را از وضعیت فعلی نجات دهیم.

-مسئله آب مشکل ۳۰ سال آینده کشورهاست. باید محصولات کشاورزی را در بورس کالا بفروشیم. در شب عید خیلی از میوه‌هایی که دست کشاورزان بود را ۲ یا ۳ هزارتومان خریدند و ۲۰ هزارتومان فروختند.

-افتخار من این است که در شرایط خیلی سخت بانک مرکزی ایران را مدیریت کردم. فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند، اما ایشان سوپر پوششی هستند.

-آمده‌ام رئیس جمهور شوم که اقتصاد کشور به سمت کره شمالی نرود. ما فرصت اشتباه کردن نداریم، جامعه ایران در حال پیر شدن است. میلیون‌ها ایرانی زیر خط فقر هستند.

 

محسن مهرعلیزاده: من برنامه مدونی که از دوسال قبل روی آن کار کردم را دارم

-من برنامه مدونی که از دوسال قبل روی آن کار کردم را دارم. برنامه های اجرایی در همه زمینه ها دارد.  من آن را در سایت خودم بارگذاری می‌کنم و همه اطلاعات را در آن میتوانید بخوانید.

-مشکلاتی که در جان و مال مردم رخنه کرده و سال ها زندگی ما را تحت شغاغ قرار داده است.  اقای رئیسی آیا حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده ای که گواهینامه ندارد، بسپارید؟ آقای رییسی! شما از نظر کلاس، شش کلاس سواد دارید. با شش کلاس نمی‌شود کشور را مدیریت کرد.

-آقای رئیسی شما می‌توانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بعد با همکاری مشاورهای‌تان آن را حل کنید؟ 

-آقای رئیسی کارخانه‌های کشور را اسرائیل و امریکا نبسته‌اند، قاضی شما بسته است!  اقای رئیسی سندرم پست بی‌قرار دارد! از دادستانی به آستان قدس و از آستان قدس به قوه قضائیه و دوباره از قوه قضائیه به ریاست جمهوری.

-شما اگر دلتان برای اقتصاد می‌سوزد در همین قوه قضاییه به کارتان ادامه بدهید. در دنیا محل مبارزه با فساد همان قوه قضاییه است. شما چرا در آن‌جا هوس ریاست‌جمهوری کرده‌اید؟

-من مهندس مکانیک هستم از ۲۵ سالگی آچار به دست بودم. کیش را از صفر ایجاد کردم. آنچه در دانشگاه خواندم در عمل هم اجرا کردم. اسم دولت من دولت زندگی است.

-دولت باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند.

-در منطقه‌ای قرار داریم که سطح دانش علمی و فنی ما در مقایسه با اغلب همسایه‌‌هایمان بهتر است.

-باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفره کشورهای همسایه حساب باز کنیم.

-متاسفانه محیط زیست بسیار در خطر است. یکی از دلایل عمده‌اش این است که با تشکیل شورای روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آن‌ها در حوزه زمین در مقایسه با اختیارات سایر ارگان‌ها، باعث شده که اعمال نفوذهایی انجام شود و تغییر کاربری‌ها بیشتر شود.

-با تورم‌های افسار گسیخته روبرو هستیم، کمبود آب داریم. امروز مردم ناراضی هستند. چرا مشکلات تمام نمی‌شود، اینهمه تحصیل‌کرده‌های داخلی و خارجی نمی‌توانند کاری انجام دهند. جوان‌گرایی نداریم.

 

 امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: مسئولین ما به جای اینکه از ارزش پول ملی حفاظت کنند، از ارزش پول خارجی حفاظت کرده‌اند

-وقتی ما از حفاظت از ارزش پول ملی صحبت میکنیم، در ان سوی سکه بحث تورم وجود دارد. اگر بتوانیم تورم راکنترل کنیم، ارزش پول ملی هم حفظ می‌شود. مسئولین ما به جای اینکه از ارزش پول ملی حفاظت کنند، از ارزش پول خارجی حفاظت کرده‌اند.

-ای کاش رئیس بانک کلی کشور ما خودش را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار. بخش عمده ای از کسری بودجه با خلق تورم در حال تامین است. تورم یک مالیات دائمی از سوی مردم پابرهنه به سمت مردم مرفه است و طی سال های گذشته این مساله ادامه داشته است.

-این که بحث از مناظره اقتصادی به انحراف برده می‌شود، مشخص می‌شود دوستان این سال‌ها برنامه‌ای برای اداره کشور نداشته‌اند، می‌خواهند بی‌برنامه‌گی خودشان را نشان دهند.

-اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید برویم سراغ ساختارهای اسرافگر. بزرگترین رانت داده شده در کشور وام بانکی است.

-۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول داده شده و نیمی از جمعیت ۵ درصد گرفته اند. ۷۰ درصد منابع بانکی به تهران داده شده و تنها ۲۰ درصد به شهرستان‌های دیگر داده شده است.

-هر چه نصیحت میکنم فایده ندارد، من حرف خودم را می زنم. الان زانوی دولت برگردن مردم است. معتقدیم باید انقلاب ساز و کاری اتفاق بیوفتد.

-طراحی کردیم مساله اشتغال و جوانان برطرف شود و برای این کار وزارت خانواده تاسیس خواهیم کرد و ۵۰۰ میلیون تومان برای زوجهای جوان در نظر گرفته ایم. ما ۷ میلیون نفر بیکار یا با شغل ناقص داریم.

-متاسفانه شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم که با برخورداری رانت‌های مختلف  تولید را تهدید می‌کنند.

-واردات، تولید را تهدید می‌کند و از مبادی رسمی قاچاق صورت می‌گیرد.

-در فصل برداشت برنج در کشور برنج از خارج وارد می‌شود.

-سازمان‌ها منابع مالی را نادرست پخش می‌کنند نتیجه آن می‌شود مهاجرت کشاورزان. ما یکی از سریعترین جابه‌جایی شهری به روستایی را داریم. ما بیشترین درصد مالیات در تولید را داریم.

-در جمع حاضر من جوان‌تر هستم، ما جوان‌ها دنبال تحول عظیم هستیم. ما ۳ سالی است به این جمع بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکلاتی دارد.

-سطح نگاه ما به مردم این شده که بیایند رای بدهند و بروند. دولت باید پاسخگو باشد و جایی که دولت خطا می‌کند مردم باید به آن اخطار دهند.

-نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است. خلق نقدینگی به این عظمت مربوط به خارج از کشور ما است یا ساختار داخلی و بودجه نویسی؟ کل هنر ما این است که مدیریت صندوق‌ها را جابه‌جا کنیم. در کتابمان ۱۹ برنامه اجرایی دقیق را ذکر کرده‌ایم.


 

علیرضا زاکانی: آقای همتی خیلی بد است که ما را متهم میکنید

-اینجا وقت انشا خواندن نیست، وقت پاسخ دادن است. آقای همتی خیلی بد است که ما را متهم میکنید. ایشان میگویند ما اقتصاد دانیم، باید به او نوبل شیمی بدهیم!

-خواهش میکنم تهمت نزنیم، چون ما حقایقی را می‌گوییم که اوقات مردم و خودمان تلخ میشود. ۸۵ میلیون نفر را شما نابود کردید و در مقابل شما قرار دارند.

-بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی تولید پول می‌کنند. خیلی ها پول می‌گیرند، جای دیگر می‌گذارند و سودش را می‌گیرند.

-بزرگترین خدمتی که آقای همتی باید انجام می‌داد نظارت بر نظام پولی بانکی بود که این کار انجام نشد. آقای همتی باید پاسخگو باشند چرا کشور با این وضعیت و اختلال اداره می‌شود.

-جنبه تورمی جنبه اصلی است؛ کشور را آقای همتی نمی‌شود اینگونه اداره کرد. پارامترهای تورمی پارامترهای نقدینگی و افزایش پایه پولی که این‌ها را باید آقای همتی پاسخگو باشند.

-آقای همتی علمی صحبت کنند و تهمت نزنند.  بدانید آمدیم حق مردم را بگیریم و با این حرف‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید.

-دولت بزرگترین مانع تولید است و بانک هم رقیب تولید است؛ ما از این مسیر کنار خواهیم رفت. بنده دنبال جهش تولید هستم و بدنبال خلق ثروت هستم.

-هیچکس مسئولیت این دولت را نمی‌پذیرد و انگار از فضا آمدند. نه آقای همتی نه کس دیگری.

-دولت نباید دستش را در جیب مردم کند. برنامه تک‌بعدی بدرد نمی‌خورد. دولت ما در سیاست، اقتصاد، سیاست خارجی و... برنامه دارد و همه این‌ها در خدمت اقتصاد است.

-توجه به محور قرار دادن نخبگان شهرستان‌ها، تلاش در جهت انتقال ظرفیت اعتباری به شهرستان‌ها ظرفیتی را ایجاد می‌کند که ۴۵۰ نقطه کشور باهم به رقابت بپردازند. 

-ما کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم تا بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که با یک الگوی همه جانبه، کشور را یک سال تغییر را حس کند و در چهار سال متحول شود.

-اگر بنا به نامزد پوششی باشد همتی اصلی‌ترین پوششی است که آمده ۸ سال گند دولت را بپوشاند. شما به جای قرارگاه اقتصادی، قرارگاه مرغ زدید.

-مردم یادتان هست که گفتند رونق اقتصادی ایجاد کردیم و تحریم رفع شد؟ مردم عرضه می‌خواهند. پدر مردم را در آوردید.

 

سعید جلیلی: طرح‌هایی داریم که محرومیت را به حداقل برسانیم 

-یکی از مشکلات ما این است که از نگاه اقتصادی مردم و محرومین در اولویت نبودند.

-برای محرومیت باید طرح داشت قبل از طرح و برنامه باید باور داشت.  چند طرح اساسی داریم تا محرومیت به حداقل رساند.

-طرح مفصلی داریم درباره موضوع سفر که می توان مردم را از سفر برخوردار کرد تا مردم از آن استفاده بکنند.

-چرا پاسخ‌های اقتصادی در کشور دنبال نمی‌شود؟ آقای همتی می‌خواهد کشور را با نمایش اراده کند.

-از او درباره ابربدهکاران بانکی می‌پرسند، درباره چیزهای دیگر حرف می‌زند. کشور توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد که نه تنها می‌تواند اداره شود بلکه در ۴ سال آینده میتواند جهش پیدا کند. سال ۹۴ زمان برجام گفتیم این شدنی نیست، روزنامه‌ها تیتر زدند می‌شود.

-دنبال بهانه نگردیم، باید چند موضوع را مبنا قرار دهیم. ارزش پولی وقتی بالا می‌رود که جهش تولید داشته باشیم، جهش تولید با جهش صادرات ایجاد می‌شود.

 -در همه زمینه‌ها باید برنامه جدی داشت، باید برای ارز‌اوری برنامه داشته باشیم. وزارت کشاورزی، صنعت، خارجه و همه باید کار کنند تا بتوانید در کشور ارزآوری داشته باشید. باید برای دستگاه‌ها برنامه تعریف کنیم. باید در بخش‌های مختلف شغل ایجاد کنیم، نه اینکه کارمند اضافه کنیم.

-ما در کشور فرصت‌های ارزشمندی داریم که هر کدام می‌توانند پیشران باشند.

-دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از آن‌ها بتواند کشور را اداره کند.

-یکی از فرصت‌ها معدن است که با آن می‌شود موتور اقتصاد کشور را روشن کرد.

-در ۸ سال گذشته از بسیاری از شهرک های صنعتی بازدید کردم و جلسات مفصل داشتیم که ۱۶ مسئله مشترک داشتیم که مانع تولید است، یکی از مهمترین مشکلات تامین مالی است.

-اگر ما روزانه ۲ هزار میلیارد خلق پول می‌کنیم چگونه کسانی که در کار تولید هستند مشکلشان مسائل مالی است؟ این ۲ هزار میلیارد کجا می‌رود؟

-اگر کسی در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد باید بگوید با چه تضمینی برنامه‌هایش به نتیجه‌ می‌رسد.

-۸ سال پیش حرف‌هایی زده شد اما کدام انجام شد، تحریم‌ها چه شد؟ دلار چند برابر شد.

-اقتدار این نیست که چند حرف تند زده بشود اقتدار این است که به موقع تصمیم بگیرد و اجرا کند.