به گزارش «نود اقتصادی»، وحید شقاقی شهری، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: سالیان سال است که موضوع اصلاح نظام بودجه‌ای و بودجه‌ریزی عملیاتی مطرح شده اما جدی گرفته نشده اما موضوعی که در بودجه سال ۱۴۰۰ حائز اهمیت می‌شود بحث انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است ضمن آنکه با حضور جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور امریکا انتظار تورمی برای سال بعد هر چند کاهنده خواهد بود اما میزان رکود در کشور عمیق‌تر از قبل خواهد شد.

وی بیان کرد: با گسترش رکود در کشور سرمایه‌گذاران دست به سرمایه‌گذاری نخواهند زد و فعالین اقتصادی نیز برنامه‌های خود را به آینده موکول خواهند کرد و این تاخیر در فعالیت‌ها منجر به افزایش هزینه‌های مصرفی در کشور خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تنها راه جلوگیری از رکود فراگیر در کشور افزایش بودجه‌های عمرانی است، افزایش بودجه‌های عمرانی در کنار تحول نظام مالیاتی در کشور و گسترش پایه‌های مالیاتی، رونق بازار سرمایه و فروش اموال مازاد دولت در بازار سرمایه و فروش اوراق بدهی از جمله راهکارهایی است که برای سال بعد باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

شقاقی شهری افزود: درآمدهای مالیاتی در اقتصاد ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و دولت نباید بر پایه‌های مالیاتی فعلی فشار ایجاد کرده و درآمدها را افزایش دهد بلکه باید با گسترش پایه‌های مالیاتی، بودجه‌بندی صحیح انجام دهد.