به گزارش «نود اقتصادی»، علاالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: از بُعد بیمه بیکاری برآوردهایی که داشته ایم در سطح کلان کشور تقریبا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر (شغل) به صورت رسمی و غیر رسمی آسیب دیده اند، اما بر اساس آمار رسمی و ثبت شده در سامانه رابط کار، حدود ۸۵۰ هزار نفر بود که ۷۳۰ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری بودند و متناسب با سیاست‌هایی که ستاد ملی کرونا داشت بیمه بیکاری ۶۷۰ هزار نفر پرداخت شده و ۶۰ هزار نفر در حال پرداخت است.

ازوجی گفت: از خرداد به این طرف بخش عمده‌ای از این افراد مشغول به کار شدند و طبق اطلاعات ثبتی که ما داریم تقریبا ۱۹۳ هزار نفر آن‌ها کماکان بیکارند که به بیمه بیکاری بلند مدت سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند.

او افزود: سرعت عمل و پرداخت سامانه‌ای که طراحی شده بود برای حمایت از واحدهای اقتصادی آسیب دیده سامانه‌ای بود که همه اصناف و کارفرمایان و خویش فرماها می‌توانستند ثبت نام کنند و مشکلی نبود، اما برآوردهایی که ما داشتیم تقریبا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد اقتصادی به شدت آسیب دیدند، اما از ۳۱ استان فقط ۵۵۴ پروند (حدود ۳۰ درصد) ثبت نام کردند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: از بعد کارشناسی هم متقاضیان استقبال نکردند هم بانک ها، بالاخره منابع ۴۰ هزار میلیارد تومان باید پرداخت می‌شد، آنجا هم بحث این است که دو سومش منابع خود بانک است.

ازوجی گفت: ۵۵۴ هزار پرونده آن‌هایی است که ارسال شد به بانک ها، بحث‌هایی که مربوط به ستاد کرونا بود بانک‌ها اعمال کردند، تا سطح ۲۰۰ میلیون بر اساس ضوابط بخشنامه ستاد ملی کرونا عمل می‌شد و بالاتر از آن طبق ضوابط خود بانک ها، در خصوص چک برگشتی ستاد ملی کرونا تصویب کرد که تسهیلاتی که برای کروناست مشمول چک برگشتی نیست و بانک‌ها رعایت کردند و اگر مصادیقی هست که رعایت نشده اعلام کنند ما پیگیری می‌کنیم.

شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هم گفت: حدود ۸۵۰ هزار نفر در سامانه وزارت کار از ۲۳ اسفند ثبت نام کردند منتها حدود ۱۲۰ هزار نفر مشمول قانون کار نبودندچون یکی از شرایط پرداخت بیمه بیکاری این است که افراد مشمول قانون کار باشند. بر اساس تصمیماتی که گرفته شد و پالایشی که شد حدود یک میلیون و ۵۲ هزار نفر افرادی بودند که در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اردیبهشت که زمینه پرداخت آن‌ها ماه به ماه فراهم شد که ۹۹۰ هزار نفر دریافت کرده اند مقرریشان را و ۶۲ هزار نفر باقی مانده است تا پرداخت ایام کرونا تمام شود.

شکوری با بیان این که ما هفت مرحله مقرری بیکاری را پرداخت کرده ایم گفت: ما بر اساس تصمیمات معاونت اقتصادی ریاست جمهور ۱۴ رسته شغلی را از امهال ۹ ماهه ۲۰ درصد سهم کارفرما برایشان پیش بینی کرده ایم. یعنی در واقع ما بیش از هزار تا هزار و پانصدهزار میلیارد تومان منابع درآمدمان را امهال داده ایم به اسفند ۹۹ یعنی ۹ ماه امهال شده برای ۲۰ درصد کارفرما؛ و مهم‌تر از همه افرادی که از خرداد به بعد بیکار شده اند توانسته ایم مقرره بیکاری را طبق قانون بیکاری پرداخت کنیم یعنی حقوق کامل افراد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

شکوری افزود: فرایند بیمه بیکاری باید به طور کامل الکترونیکی و غیر حضوری شود و از طرف دیگر قانون بیکاری ما صرفا برای مشمولان قانون کار تدارک دیده شده، وقتی با یک بحران مواجه می‌شویم قانون ظرفیت اجرا ندارد بنابراین در حال حاضر ۱۴ میلیون بیمه شده داریم که ۷ میلیون آن‌ها شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند از این جهت قانون باید اصلاح شود.

ابراهیم درستی نائب رئیس اتاق اصناف تهران هم با انتقاد از روند کند بیمه بیکاری و تسهیلات حمایتی، خواهان تسریع در پرداخت حمایت‌های کرونایی و کاهش بهره بانکی تسهیلات شد.

منبع: فارس