حمید صافدل رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص برکناری وزیر صمت در هفته گذشته اظهار کرد: آقای رئیس جمهور از اختیارات خودشان در برکناری وزرا استفاده کردند. ایشان در انتصاب وزرا نیاز به رای اعتماد مجلس دارند ولی در برکناری این شرط وجود ندارد.

وی با استقبال از سرپرست شدن حسین مدرس خیابانی در وزارت صمت گفت: آمدن آقای مدرس خیابانی با توجه به تجربه‌ای که در هر دو بخش بازرگانی و صنعت در یکی دو دهه گذشته داشتند، اقدام مثبتی بود. ایشان فردی موفق و شجاع از بدنه وزارت صمت است. ای کاش آقای روحانی زودتر به چنین افراد جوانی فرصت فعالیت می‌داد. کم کم باید مدیران دهه ۲۰، ۳۰ و ۴۰ کنار بروند و از مدیران دهه‌های ۵۰، ۶۰ و حتی ۷۰ در عناوین مدیریتی کشور استفاده شود.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب که " تشکیل وزارت بازرگانی در مقطع فعلی کمکی به کشور نمی‌کرد" بیان کرد: تا یک تیم جدید در یک بستر جدید در وزارت بازرگانی مستقر شود، زمان می‌برد و اتفاقاتی مانند جداسازی یا ادغام وزارتخانه‌ها معمولا حواشی زیادی را مانند تقسیم ساختمان‌ها، نیروها و... به دنبال دارد.

صافدل خاطرنشان کرد: در کمتر از یک سال باقی مانده هرکسی هم وزیر بازرگانی می‌شد، نمی‌توانست شق القمر کند. جدا کردن وزارت صمت در مقطع کنونی به هر دلیلی جایز نبود.

وی با اشاره به عملکرد ۱۹ ماهه رضا رحمانی در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای رحمانی می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد و نیروهای شایسته تری برای این وزارتخانه انتخاب کند. در دوره ایشان زمان سرپرستی معاونت‌ها بسیار طولانی شد. معمولا مرسوم نیست که یک معاونت بیشتر از یک یا دو ماه سرپرست داشته باشد. ایشان بعد از تحریم‌های جدید آمریکا آمادگی را در وزارت صمت ایجاد نکرد و به نوعی غافلگیر شد.