کیومرث کرمانشاهی معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص تغییرات ایجاد شده در وزارت صمت اظهار کرد: ما در مباحث اقتصادی نیازمند برنامه ریزی و استراتژی هستیم و باید به عنوان مثال در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت بدانیم که کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برویم.

وی با بیان این مطلب که "هرکسی به مسئولیت آمد باید مطابق برنامه عمل کند" عنوان کرد: به عنوان مثال در بحث تجارت که تخصص بنده است زمانی مسئله خودکفایی مطرح شد، سپس جایگزینی برای واردات به میان آمد و اکنون مسئله توسعه صادرات غیر نفتی مطرح است. امروز هرکسی که در مسئولیت قرار می‌گیرد باید توسعه صادرات غیر نفتی را مدنظر قرار دهد و از اقدامات جزیره‌ای و سلیقه‌ای پرهیز کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مسئولین کشور در رده‌های مختلف باید افراد کار کرده و متخصص باشند و نباید با تغییر یک فرد همه افراد منطبق بر سلیقه یک فرد تغییر کنند. این نوع نگاه کردن ما را از برنامه و شایسته سالاری دور می کند.

کرمانشاهی گفت: توسعه صادرات در هر شرایطی باید مهم باشد. چه تحریم باشیم و چه قیمت نفت بالا و یا پایین باشد نباید از توسعه صادرات چشم پوشی کرد. نفت یک کالای سیاسی است و اکنون می‌بیند که چه اتفاقی در بازار نفت افتاده که قطعا تاثیر آن در زندگی خانوارها مشخص می شود.

وی با اشاره به طرح تکفیک وزارت صمت گفت: وزارت صمت از بهم پیوستن ۴ وزارتخانه به وجود آمده و این ادغام در برخی کشورهای توسعه یافته و یا کمتر توسعه یافته وجود دارد و در برخی نیز وجود ندارد، اما در سیستم این کشورها براساس برنامه عمل می‌شود و نگاه‌های جزیره‌ای و قومی و تباری در آنها اثر ندارد.

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت افزود: وظیفه دولت برنامه ریزی و ایجاد برنامه و ثبات و آرامش است و وظیفه بخش خصوصی تصدی گری است. چیزی که به اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید کمک می‌کند همین نگاه برنامه محور است.

کرمانشاهی با انتقاد از اصرارها برای ایجاد وزارت بازرگانی گفت: ایجاد وزارت بازرگانی کمکی به کشور نمی‌کند و نباید کشور را معطل تغییرات نگه داشت. من با ثبات موافقم و باید به این توجه کرد که در زمان ادغام این وزارتخانه‌ها حتما بررسی‌هایی صورت گرفته و این اقدام بیهوده نبوده است. شایسته است که هرکسی که در این بخش‌ها قرار می‌گیرد فرد شایسته‌ای باشد و وزیر هم به عنوان نفر بالادستی وظیفه هماهنگی و پیگیری میان آنها را داشته باشد.

وی گفت: صنعت و معدن تجارت از هم جدا نیستند و مشکل از تغییر اسم‌ها نیست. مگر قرار نبود دولت کوچک شود؟ بهتر است در سیاست‌گذاری هر روز سفره را پهن‌تر نکنیم و با جلوگیری از بیشتر شدن هزینه‌های دولت برنامه محور عمل کنیم.

این مقام سابق مسئول در پایان گفت: آقای مدرس خیابانی از مدیران کاربلد، کاردان، قدیمی و خوشنام وزارت بازرگانی است و آرزوی توفیق برای ایشان را از ایزد منان خواهانم. در خاتمه یکی از موارد مهم به منظور هم افزایی و هماهنگی بین بخش سیاستگذار یعنی دولت و بخش خصوصی ، معرفی افراد شایسته، کاردان ، کار بلد و متخصص که سابقه کار مرتبط داشته و آشنایی لازم با مباحث تخصصی در هر دو بخش دولتی و خصوصی را داشته باشند ،(بعنوان نمایندگان وزیر در اتاق بازرگانی) بسیار مهم و در رسانیدن به سرانجام امور، موثر خواهدبود.