«نود اقتصادی»-دکتر اصغر بالسینی، تحلیلگر مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه: متاسفانه این روزها قیمت خودرو در بازار به طرز وحشتناکی روند صعودی به خود گرفته است. هیچ کس پاسخگو نیست،‌نه از وزارت صمت صدایی درمی آید و نه از خودروسازان! در این یادداشت کوتاه به ۳ دلیل گرانی‌های اخیر اشاره میشود

۱- ناتوانی دولت در مدیریت بازار به دلیل شبه انحصاری بودن بازار خودرو وناتوانی در عرضه به موقع برای پاسخگویی به نیازهای بازار

۲- قدرت بالای قیمت گذاری دلخواه عوامل تولید در اقتصاد ایران (arbitrary markup)

۳- رونق سفته بازی در بازار سهام و تسری آن به سایر بازارها از جمله بازار خودرو

 و چند نکته در تکمیل سه مورد بیان شده

 اولا به دلیل ناتوانی دولت در هماهنگی ترتیبات نهادی و قانونی هنوز قیمت‌های سال ۹۹ به سرانجام نرسیده و عملا خودروسازان با بی اخلاقی و بی تعهدی تمام به بهانه نداشتن برخی قطعات عرضه محصول به بازار را به حداقل ممکن رسانده اند و تقاضای بازار و تقاضای سفته بازی در این شرایط کفه را به سمت بالا رفتن کاذب قیمت‌ها سوق داده اند. این در شرایطی است که تمام دستگاه‌های نظارتی با بی تفاوتی در حال تماشای این بی تعهدی خودروسازان انحصارگر هستند.

 ثانیا وقتی اقتصاد را به سمت سفته بازی بورسی سوق می‌دهید یعنی در حال ارسال سیگنال به کل اقتصاد هستید که هر جا فرصت سفته بازی یافتید تعلل نکنید.

 ثالثا سالهاست که عوامل تولید در ایران قدرت خارق العاده ای در قیمت گذاری دلخواه دارند و دولت هم به بهانه واگذاری اقتصاد به نیروهای بازار درحال همدستی با این عوامل تولید مخرب است.