پایانکار ساختمان، در واقع گواهی تأییدیه نهایی ساخت و ساز برای سازنده و مالک ساختمان است که نشان دهنده اتمام موفقیت‌آمیز عملیات ساختماسازی و مطابقت آن با استاندارد ها و مقررات مربوطه می‌ باشد. پایانکار ساختمانی بر اساس مقررات شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان های مرتبط صادر می شود. پایان کار ساختمان در اصل یک مدرک است که در آن تأیید می شود که سازنده حق فروش خانه را دارد. می توان گفت در گواهی پایانکار اطلاعاتی مانند تأیید مطابقت ساختمان با استاندارد های موجود، تکمیلی بودن ساختمان، انجام تمامی فرآیند های الزامی در ساختمان و نیز صدور مجوزهای مورد نیاز در ساخت و ساز مشخص می‌ شود.

 



 

ضرورت تهیه گواهی پایانکار ساختمان

تهیه پایانکار ساختمان برای مالکین برای اثبات حقوق خود در مراجعه به مراجع مربوطه مانند کمیسیون ماده 100 شهرداری، ضروری است. بدون آن، مالکین ممکنست مجبور به پرداخت جریمه های زیادی شود. برای دریافت این مدرک، مالکین باید تراز فنی و حجم ساختمان را ارائه نماید. بعد از بررسی کمیسیون ماده 100، اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، گواهی پایان کار صادر می گردد.

لازم به ذکر است طبق گفته دفتر نقشه برداری آربن، در ساختمان های قدیمی که قبل از تاریخ2/9/1349 احداث  شده اند و قبل از تاریخ 31/5/1352 به ملکیت اشخاص در آمده اند، در انجام معامله و تنظیم اسناد قطعی نیازی به ارائه گواهی پایانکار ندارند.

 

مراحل دریافت پایانکار از شهرداری

برای دریافت پایانکار ساختمانی، سازندگان بعد از اتمام تمامی فرآیند ساخت و ساز، ابتدا باید به دریافت گواهی پایان کار اقدام کنند. پس از دریافت پروانه ساختمانی لازم است، به شهرداری مربوطه برای ثبت نام نیز مراجعه نمایند. معمولا برای دریافت گواهی پایانکار ساختمان، انجام مراحل زیر را لازم است:

تکمیل ساختمان: ابتدا لازم است عملیات ساختمانسازی به طور کامل انجام شود و تمامی فرآیندهای ساختمانی به پایان برسد.

ثبت درخواست: مالک یا سازنده باید جهت تکمیل پرونده درخواست صدور پایانکار خود را به شهرداری یا مراجع مربوطه ارائه کند. برای دریافت گواهی پایانکار ساختمان، سازنده باید در ابتدا به سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir وارد شود. پس از وارد شدن به صفحه اصلی سامانه، در صورتی که قبلا اقدام به ثبت نام نموده است، گزینه ورود و در غیر این صورت، گزینه ثبت نام را انتخاب نماید. سپس باید مراحل باقی مانده را طی کند. لازم است سازنده جهت ثبت تعهد نامه صیانت از نام کاربری، به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کند. همچنین لازم است به سامانه زیر ساخت ها و توسعه شهری مراجعه نماید. دریافت استعلام، برای متقاضیان، هزینه ای ندارد و به صورت حضوری انجام می شود.

بازدید فنی: پس از ثبت درخواست، کارشناسان فنی از سوی شهرداری محل ملک را بازدید می کنند. در این بازدید مطابقت ساختمان با استانداردها و مقررات بررسی می شود.

ارائه مدارک: مالک باید مدارک مورد نیاز مانند نقشه‌ های ساختمان، گزارش ‌ها، کپی پایان کار قدیمی و فیشهای پرداخت عوارض شهرداری را به شهرداری ارائه نماید.

صدور گواهی: پس از بررسی مدارک توسط کارشناسان و اطمینان از مطابقت ساختمان با استاندارد ها، شهرداری گواهی پایانکار ساختمان را صادر می‌ کند.

این مراحل اساسی برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان می‌ باشند و باید به دقت و با رعایت مقررات و استاندارد های مربوطه انجام شوند. لازم به ذکر هزینه اخذ گواهی پایان کار بسته به شهرداری و نوع ساختمان متفاوت است.