به گزارش «نود اقتصادی»، احمد دوست حسینی، رئیس سابق صندوق توسعه ملی اظهار داشت: ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی کشور هنوز حدود یک سوم ارزش متوسط هر تن کالای وارداتی به کشور است و این یعنی صادرات و واردات کالاهای کشور از لحاظ ارزش افزوده به شدت نامتقارن است.

وی بیان کرد: نکته شگفت انگیز دیگر رشد منفی ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی کشور از سال ۱۳۹۰ تا همین ۷ ماهه سال ۱۳۹۸ است. ارزش هر تن کالای صادراتی کشور که بر اساس آمار گمرک کشور در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ بالای ۵۰۰ دلار بوده در ۷ ماهه سال جاری به ۳۰۷ دلار بر تن کاهش یافته است.

دوست حسینی گفت: خوب است مسئولان صنعتی کشور بررسی و گزارش کنند چه اتفاقی افتاده که ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی کشور در ۷ ماهه سال جاری به حدود ۶۰ درصد میزان آن در سال ۱۳۹۳ فرو نشسته است یا چه شده است که متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی هفت ماه سال جاری کشور نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی در پایان افزود: معاون اول محترم رئیس جمهور در مراسم روز صادرات اخیر به درستی اعلام کردند که صادرات کشور در هفت ماه سال جاری از لحاظ وزنی رشد داشته ولی نفرمودند یا به ایشان گزارش نکرده‌اند که صادرات در این دوره به رغم رشد وزنی ۱۷ درصدی از لحاظ ارزش کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرده است.