به گزارش «نود اقتصادی»، حسنعلی تقی‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به این که شرکت انرژی امید تابان هور در بهمن سال 1396 اقدام به خرید نیروگاه سبز منجیل از سازمان خصوصی‌سازی کرد، گفت: هدف از این خرید افزایش "ای پی اس" شرکت تابان هور بود؛ چرا که بررسی وضعیت نیروگاه‌ها در کشور نشان می‌دهد از سال 93 تا 96 روند سوددهی سالیانه نیروگاه‌ها ثابت و یا با شیب ملایمی کاهشی بوده است.

مدیرعامل شرکت انرژی امید تابان هور افزود: علاوه بر این طی بررسی که صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که سیاست‌های خود را با ورود به نیروگاه‌های تجدید پذیر تغییر دهیم؛ آن هم به این دلیل که حمایت‌های خوبی توسط دولت از این بخش می‌شود؛ بنابراین مجموع بررسی‌ها بر این بود که نیروگاه سبز منجیل که توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده بود، را خریداری کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از وجوه تمایز نیروگاه‌های تجدیدپذیر نسبت به سایر نیروگاه‌ها این است که به عنوان مثال قیمت فروش برق نیروگاه منجیل به دولت 340 تومان در هر کیلووات است که نسبت به سایر نیروگاه‌ها رقم قال توجهی است که باید به این مزیت، هزینه‌های سوخت را هم اضافه کرد.

تقی‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از مزایای نیروگاه منجیل این است که این نیروگاه 800 هکتار تونل بادی دارد که اگر تجهیزات دیگر از جمله توربین‌های این نیروگاه را نادیده بگیریم، ارزش کنونی این تونل بادی حدود هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به این که در زمان واگذاری نیروگاه منجیل توسط سازمان خصوصی سازی ظرفیت اسمی تولید در نیروگاه 92 مگاوات بود، که در این میان فقط 38 توربین در مدار بود و بقیه نیاز به تعمیرات داشت، اذعان داشت: با وجود تحریم‌ها در حال حاضر ظرفیت این نیروگاه از 38 به 80 مگاوات رسیده است وکه این انرژی به شبکه برق کشور تزریق می‌شود.

مدیرعامل شرکت انرژی امید تابان هور افزود: علاوه بر این ظرفیت تونل بادی این نیروگاه می تواند با نصیب توربین‌های جدید تا 200 مگاوات برق تولید کند که امکان سنجی این موضوع نیز در حال انجام است.

وی همچنین یکی دیگر از مزایای نیروگاه برق منجیل را فروش هر کیلوات ساعت برق به نرخ 340 تومان اعلام و عنوان کرد: در قراردادهای خرید تضمینی برق نیروگاههای تجدیدپذیر ترکیبی از افزایش نرخ ارز و افزایش شاخص تورم نیز لحاظ می‌شود که از این نظر هم نیروگاه برق منجیل مزیت بشمار می‌آید.

تقی‌زاده افزود: ضریب بومی سازی در نیروگاههای تجدیدپذیر هم موضوع دیگری است که بر اساس قانون، توربین‌های بادی که بخشی یا تمام تجهیزات آن ساخت داخل باشند از صفر تا 30 درصد از ضریب افزایش برخوردار می‌شوند که از این جهت نیز نیروگاه برق منجیل درآمد خوبی را حاصل می‌کند.

وی همچنین در خصوص اقساط واگذاری نیروگاه برق منجیل گفت: شرکت انرژی امید تابان هور این نیروگاه را با اقساط 10 ساله و نرخ سود 10 درصد از سازمان خصوصی‌سازی خریداری کرده است که اقساط آن نیز از طریق مطالبات این شرکت با وزارت نیرو تهاتر می‌شود. ضمن این که تا کنون سه قسط پرداختی به این سازمان داشته ایم که از محل مطالبات تهاتر شده و با این کار قدرت نقدینگی شرکت را افزایش داده ایم.

مدیرعامل شرکت انرژی امید تابان هور همچنین در خصوص ورود نیروگاه‌های زیرمجموعه این شرکت به بازار سرمایه گفت: مراحل مربوط به پذیرش نیروگاه گیلان که یک بار صورت گرفته، در حال انجام است و بزودی سهام این نیروگاه در فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.

وی گفت: نیروگاه سبز منجیل هم که شرکت بسیار شفاف و با سودآوری بالایی است، پس از طی مراحل قانونی در بازار سهام عرضه اولیه خواهد شد که بنا داریم این کار را در سال 99 انجام دهیم.