به گزارش «نود اقتصادی»، عبدالرضا گلپایگانی عصر چهارشنبه در حاشیه برگزاری «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» در جمع خبرنگاران افزود: برای احداث ساختمان پلاسکو باید پروانه اخذ می شد، اما به دلیل مسائل خاص و ویژه ای که این ساختمان داشت با کمک شهرداری منطقه ۱۲ اجازه داده شد تراز همکف و گودبرداری ساختمان پلاسکو انجام شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های صاحب صلاحیت بنیاد مستضعفان براساس اصول و استانداردهای لازم در حال ساخت ساختمان پلاسکو هستند.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: تحکیم گود و سازه ای که برای آنجا طراحی شده بسیار خوب است، اما این دلیلی بر صدور پروانه نیست.

 گلپایگانی افزود: شهرداری تهران تمامی همکاری لازم برای ساخت پلاسکو را با بنیاد مستصعفان دارد و تلاش بر این است تا کسبه هرچه سریع تر به محل کار خود بازگردند.

معاون شهردار تهران با اشاره به علت توقف ساخت و ساز ساختمان پلاسکو توسط شهرداری تهران گفت: تهیه نقشه یکی از الزامات صدور پروانه است که این امر کمی زمان برده و این موضوع باعث طولانی شدن زمان صدور پروانه شده به همین دلیل شهرداری منطقه ۱۲ جلوی ساخت و ساز را گرفته است.

گلپایگانی افزود: در هفته های اخیر با مسئولان بنیاد مستصعفان جلسات مختلفی برگزار شد که به این نتیجه رسیدیم ممکن است صدور پروانه پلاسکو مانند دیگر ساختمان ها نباشد و حتما دارای یک روند ویژه خواهد بود.

معاون شهرداری تهران اظهار کرد: فرایند یک ساختمان ویژه برای طراحی و معماری و کنترل آتش نشانی زمان بر است و این دلیل بر عدم صدور پروانه نیست و شهرداری نیز در تلاش است این فرایند هرچه سریع تر جلو برود.

وی ادامه داد: احتمالا پروژه در تیغه چینی داخل و جزئیات ایمنی آتش نشانی دارای اصلاحاتی است. در مورد عوارض هم این امر طبق قانون بر عهده شورای اسلامی شهر تهران است که مشخص می کند چه فرمولی با چه سازه ای ساخته شود.

به گزارش «نود اقتصادی»،  ساختمان پلاسکو، ساختمانی تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول،  تهران بود و از آن به‌عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد،  این ساختمان ۱۷ طبقه با اسکلتِ فلزی در سال ۱۳۴۱ افتتاح شده بود، یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود این ساختمان روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری نابود شد،  پلاسکو درحالی بعد از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که هنوز تعداد زیادی آتش‌نشان در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند.

بر اثر این حادثه ۱۵ آتش نشان شهید و ۲۳۵ نفر مصدوم شدند.