به گزارش «نود اقتصادی» مقداد همتی، کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای نود اقتصادی نوشت: آبخیزداری به زبان ساده مجموعه اقداماتی است که باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، ذخیره‌های کوچک و محلی آب، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت پوشش گیاهی می‌شود.

از اقدامات عمرانی و بیولوژیکی آبخیزداری می‌شود به احداث سدهای خاکی کوچک، بندهای زیرزمینی و روزمینی سنگی-ملاتی، خشکه‌چینی، نهال‌کاری، بوته‌کاری و کپه‌کاری و ... اشاره کرد.

در یک کلام اگر کشوری کم‌اب هستید باید آبخیزداری کنید و اگر پرآب با خطر سیلاب هستید باید آبخیزداری کنید!

با تقریب خیلی بالا با جرات می‌توان گفت می‌شد بجای سدسازی‌های گسترده و تغییر اکوسیستمهای منطقه‌ای با اقدامات گسترده و اصولی آبخیزداری براحتی هم به کشاورزی خوب رسید هم محیط زیست را بخوبی پاس داشت.

اما اتفاقی که در ۳ تیر ۱۳۸۱ در دولت جناب خاتمی می‌افتد بسیار تلخ است! دولت پس از ادغام جهادسازندگی در وزارت کشاورزی دومین ضربه سهمگین را هم به پیکره منابع طبیعی کشور می‌زند و با حذف معاونت آبخیزداری، وظایف آنرا به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور واگذار می‌کند!

بدین ترتیب کل بودجه آبخیزداری در کشور به کمتر از یک‌دهم کاهش یافته و در عمل ادامه فعالیت‌های موثر آبخیزداری در کشور نابود می‌شود!

شاید اگر معاونت آبخیزداری تاکنون ادامه حیات داده بود اثرات مخرب خشکسالی در سالهای پیش و سیلاب در چندروز اخیر به یک‌دهم کاهش می‌یافت.

علیرضا ساعدی