بررسی خبرنگار «نود اقتصادی» نشان می‌دهد درحالی‌که قیمت جهانی خوراک دام و طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت دامی طی ۵ سال اخیر به شدت کاهش یافته‌اند، اما طی یکسال اخیر قیمت کنجاله سویا ۴۱ درصد و ذرت دامی نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است در ۱۰ماهه سال جاری در مجموع بیش از ۸ میلیون تن کنجاله سویا و ذرت دامی به ارزش دو میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان در ۱۰ماهه سال ۹۶ به ترتیب ۶/۸ میلیون تن به ارزش ۱/۷ میلیون دلار بوده است.

همچنین افزایش قیمت ۴۱ درصدی کنجاله و ۷۰ درصدی ذرت دامی طی یکسال اخیر درحالی است که ۹۰ درصد نیاز کشور به این دو محصول از طریق واردات و آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده است.

بنا به اظهارات کارشناسان شاید دولت بتواند افزایش قیمت گوشت  قرمز را به قاچاق دام زنده توجیه کند، اما افزایش قیمت گوشت مرغ عمدتا به جهت افزایش شدید قیمت خوراک اتفاق افتاده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا خوراک دام هم سلطان دارد؟ اخیرا کریمی قدوسی نماینده مشهد در مصاحبه‌ای مدعی شده بود فردی به نام مدلل ۹۰ درصد واردات سویا، ذرت و خوراک دام و طیور را در دست دارد که بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. به گفته کریمی قدوسی، مدلل قیمت‌ها را روزانه تعیین می‌کند به نحوی که بدون آنکه قیمت‌های جهانی تغییر یابد این نهادها قیمت‌شان دو برابر شده است.

علیرضا ساعدی