به گزارش «نود اقتصادی» دکتر مهدی حنطه، کارشناس مسائل اقتصادی درباره علت رکوردشکنی تورم مواد غذایی گفت: به لحاظ جزئی عوامل زیادی سبب افزایش قیمت اقلام خوراکی و آشامیدنی شده است، ولی اگر بخواهیم به صورت کلی به علل این قضیه بپردازیم باید بگوییم که سیاست‌های ناکارآمد دولت و افزایش نرخ ارز از مهم‌ترین این دلایل می‌باشند.
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: علی‌رغم این‌که دولت ارز 4200 تومانی را به کالاهای اساسی اختصاص داده ولی در حوزه نظام توزیع با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌ایم و این ارز نتوانسته در حوزه توزیع مفید باشد و به دست مصرف‌کنندگان برسد.
حنطه گفت: بنابراین کسانی که ارز 4200 تومانی را برای واردات کالاهای خاص گرفته بودند، این کالاها را با قیمتی فراتر از آن به فروش رساندند، درنتیجه به نظر می‌رسد دولت باید راه‌های مفر این قضیه را پیدا کرده و جلوی آنها را بگیرد.
وی افزود: در زمینه گوشت ما با افزایش قاچاق دام و به تبع آن افزایش واردات روبه‌رو بودیم درنتیجه به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت در این زمینه کافی و کارآمد نبوده است. این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: همچنین ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان نهادهای فرادستی باید کارآمدتر از گذشته عمل کنند، چون این سازمان‌ها در این زمینه بسیار کوتاهی کرده‌اند. وی افزود: قیمت بسیاری از نهاده‌های وارداتی همزمان با افزایش نوسانات ارزی از ابتدای تابستان تاکنون با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.
حنطه در جمع‌بندی سخنان خود گفت: دولت در نظام توزیع بسیار ضعیف عمل کرده است، در نتیجه پیشنهاد می‌کنم با توجه به شرایط جنگ اقتصادی ـ که هم‌اکنون کشورمان با آن مواجه است ـ این نهادها نیز آرایش جنگ اقتصادی به خود بگیرند تا بتوانند به‌خوبی با تهدیدات بیرونی مقابله کنند.
وی در پایان افزود: به نظر می‌رسد سیاست‌هایی که دولت در برابر مشکلات اقتصادی اتخاذ کرده دیگر پاسخگو نباشد و به این خاطر باید سیاست‌های خود را تغییر دهد تا هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط بیشتر شده و جلوی کم‌فروشی، احتکار و گرانفروشی گرفته شود.