«نود اقتصادی»- یک کارشناس ارشد بانک و بیمه، سر و سامان دادن بازار پولی از جمله برداشتن محدودیت خرید و فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز، محدود کردن میزان نقل و انتقال منابع بین بانکی و ملزم کردن صدور چک به نام افراد با هدف جلوگیری از هرگونه پولشویی و فرار ناگهانی منابع از بانک‌ها را از جمله اقدامات مثبت بانک مرکزی در دوره ریاست کلی همتی بر بانک مرکزی برشمرد.

دکتر سعید شیرزادی در گفتگو با «نود اقتصادی» افزود که عملکرد بانک مرکزی در دوره ریاست کل جدید بانک مرکزی هوشمندانه بوده و ایکاش ساماندهی کنونی در بازار پولی دستکم یکسال قبل رخداده بود، در اینصورت بسیاری از تلاطمات ارزی و حتی افزایش شدید قیمت سکه تا این حد رخ نمی‌داد!

وی، با بیان اینکه بانک مرکزی درحال حاضر به شدت دنبال مدیریت نرخ سود سپرده بانکی است، افزود که مدیریت و ساماندهی نرخ سود بانکی، سبب تحرک بازار سرمایه و در نهایت به نفع بازارهای موازی ارز خواهد شد.

این کارشناس ارشد بانک و بیمه، ساماندهی ساختار سرمایه بانک‌ها را از دیگر اقدامات مثبت رئیس کل جدید بانک مرکزی برشمرد که منجر به افزایش قدرت اعتبار دهی بانک‌ها به شرکت‌ها و حوزه‌های تولید می‌شود.

شیرزادی، در توصیف دلایل کاهش شدید تلاطم در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی گفت که رهنمودهای مقام معظم رهبری در هویت دهی به پولی ملی، هدایت صحیح رسانه ها برای مهار اثرات روانی بازار ارز، شناخت رفتار اقتصادی توده مردم از ناحیه بانک مرکزی، اجتناب رئیس کل جدید از مصاحبه‌های مکرر و برخورد قاطع قوه قضاییه و نیروی انتظامی با محتکران ارز درکنار برداشتن محدودیت خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها ، سبب شده تا بازار ارز از التهاب و نگرانی تا حدود زیادی رهایی یابد.

وی درعین حال، نقش افزایش شدید نقدینگی در کشور خروج آمریکا از برجام و حضور موسسات اعتباری غیر مجاز را در افزایش انفجاری نرخ ارز در ماههای گذشته را تاثیرگذار دانست.

شیرزادی با بیان اینکه در دوره مدیریت سابق بانک مرکزی، از ابزارهایی استفاده شد که فقط دنبال تحریک طرف تقاضا در بازار بوده، اذعان داشت که این اقدامات باعث شد تا تقاضای خرید به هیچ عنوان فروکش نکرده و حتی در یک روز، نرخ دلار 20 درصد رشد کرد.

به گفته این کارشناس ارشد بانک و بیمه،برای مهار این التهابات در بازار ارز در زمان ریس کل سابق بانک مرکزی نباید فقط از ابزار اقتصادی استفاده می شد زیرا عوامل روانی هم بسیار تاثیرگذار بوده است.

شیرزادی،تاکید کرد: ابزارهایی که در دوره دوره مدیریت سابق بانک مرکزی و برای مهار التهاب بازار ارز به کار رفت به هیچ وجه کارا نبود چون او، به پدیده های حاکم بر بازار،صرفا اقتصادی نگاه می کرد و باعث شد تا نرخ ارز هر روز افزایش یابد و ادامه داد که طبق سیاست های رئیس کل سابق بانک مرکزی، رفتارتوده واری مردم برای خرید بیشتر سکه و دلار تحریک شد.

وی، اذعان داشت که مسئولین سابق بانک مرکزی همواره تاکید داشتند که ذخایر ارزی کشور قابل قبول است حال آنکه نوسانات شدید نرخ ارز و سکه چندان جنبه اقتصادی و مالی نداشته و بیشتر، اثرات روانی داشت که نرخ ارز را تا مرز 19 هزارتومان بالا برد.

شیرزادی، ساماندهی بازار سکه و دلار در شرایط فعلی کشور را موفقیت آمیز دانست و گفت که اگر بانک مرکزی به رفتار هوشمندانه خود ادامه دهد بدون شک کشور از مشقت اقتصادی با سلامت عبور خواهد کرد.