«نود اقتصادی»: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که درحال حاضر، دستکم سه میلیون و  170 هزار واحد مسکن روستایی غیرمقام در سراسر کشور وجود دارد که این واحدهای روستایی غیرمقاوم درکل 31 استان کشور پراکنده شده اند.

درعوض، کل واحد های مقاوم روستایی کشورتا پایان مردادماه سالجاری کمی بیشتر از دو میلیون و دویست هزار واحد مسکن روستایی بوده است.

این گزارش که به بررسی وضعیت مقاومت واحدهای مسکونی روستایی می پردازد،اشاره دارد که استان های آذربایجان غربی،گلستان، اصفهان وخراسان رضوی با 76 درصد، 74 درصد و 73 درصد، به ترتیب،رتبه  اول تا چهارم بیشترین واحدهای غیرمقاوم مسکن روستایی کل کشور را به خود اختصاص  داده اند.

به عبارت دیگر، واحدهای مقاوم روستایی چهاراستان مذکور به ترتیب، 24، 26، 26 و 27 درصد بوده است.!

درمقابل، استانهای قم، کرمان، گیلان و بوشهربه ترتیب با 65 درصد،63 درصد، 59 درصد و 58 درصد بیشترین استان های دارای  واحدهای مسکن روستایی مقاوم بوده اند.

این گزارش تاکید دارد که روند نوسازی و بهسازی مسکن روستایی کشوراز سال 84 تا سال 92 از روندی رو به رشد برخوردار بوده اما این روند از سال 92 تا اکنون سیری نزولی را پشت سر گذاشته است.

گزارش حاضر به عملکرد ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی ازسال 84 تا سال 96 پرداخته که شامل مراحلی چون سهمیه ابلاغی،تعداد عقد قرارداد، اجرای فوندانسیون، دیوار چینی و اتمام یا ختم نوسازی بوده ودرابتدا هم تاکید دارد که در سال های 92 و 94 به دلیل تغییر وجابجایی دولت و همچنین تاخیردر ابلاغ برخی سیاست‌ها، سبب شده تا دردو سال مذکور، هیچ عددی برای سهمیه تخصیصی نوسازی مسکن روستایی  کشور در نظر گرفته نشود.

هر چند که دراین دوسال یعنی،سال‌های 92 و 94  فعالیت‌های دیگری چون عقد قرارداد،اجرای فوندانسیون، دیوار چینی و حتی اختتام طرح مسکن روستایی وجود داشته اما گزارش دقیقی ازآن در دسترس نیست.

نخستین نکته در گزارش نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در بازه زمانی سال 84 تا 96، به پایان رسیدن کمترین عدد نوسازی و بهسازی مسکن روستایی (اختتام یافته) بوده که  مربوط به سال 1396 با عدد یک هزارو 837 واحد مسکن روستایی بوده و بیشترین طرح اختتام یافته هم مربوط به سال 1389 با عدد 330 هزار و 702 واحد مسکن روستایی بوده است.

براساس این گزارش، استان خراسان رضوی در میان 31 استان کشور، با 355 هزارو 871 واحد مسکن روستایی غیر مقاوم رتبه نخست بیشترین واحد های  غیر مقاوم روستایی کشور را از آن خود کرده است!

درمقابل، استان مازندران با 217 هزارو 271 واحدمسکن روستایی مقاوم رتبه نخست بیشترین واحد مقاوم روستایی  کشور را داراست.