«نود اقتصادی»- مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر، فروش ریالی محصولات صادراتی شرکت متبوع خود به کشور عراق را در راستای اخذ مجوز از دولت دانست و گفت که در ابتدای امسال، دولت تایید کرده که این شرکت میتواند محصولات خود را در ازای دریافت ریال به کشورهای عراق و افغانستان صادر کند که مجوز مذکور تا 16 مرداد ماه امسال اعتبار داشته و بعد از آن هم پتروشیمی غدیر هر چه که فروخته به صورت ارزی بوده و به سامانه نیما هم ارایه شده است.

امین بیانک در گفتگوی تفصیلی خود با «نود اقتصادی» توضیح داد که یکی از مشکلات پتروشیمی‌ها ورود حجم سنگین ارز به حساب‌های آنها و بعد فروختن ارز در صرافی‌ها بوده که غدیر هم با فروش ارز در صرافی‌ها مخالف بود، بنابراین تا ابتدای سال 97 و در حین تحویل اجناس، بعد از افشای نرخ روزانه ارز، بازرگانی شرکت موظف بود تا عین رقم جنس صادر شده را به ریال، دریافت کند.

وی در عین حال اذعان داشت که پتروشیمی غدیر بعد از متوقف شدن فروش ریالی خود، در یک مقطع یعنی در 23 مهرماه امسال، محصولات خود را به روش ارزی و به میزان دو میلیون و چهارصد هزار دلار به منطقه خاورمیانه صادر کرده که این رقم ارزی هم به سامانه نیما ارایه شده، هر چند که این رقم صادرات در ایام توقف فعالیت کارخانه پتروشیمی غدیر صورت پذیرفته است.

بیانک، در مورد تعیین محدودیت ارایه ارز در سامانه نیما افزود: به تازگی روشی برای صنایع پتروشیمی مد نظر قرار گرفته که در آن، نرخ خرید خوراک و فروش محصول با یک مبنا صورت می‌پذیرد که سبب تقویت پتروشیمی‌ها خواهد شد هر چند که در کوتاه مدت ممکن است برخی از صنایع پتروشیمی از این روش آسیب ببینند اما در درازمدت به نفع کشور است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر، با انتقاد از شیوه اقدامات تکلیفی عرضه محصولات پتروشیمی غدیر در تالار بورس کالا، با بیان اینکه نوع اتفاقاتی که در حاشیه بورس رخ داده به هیچ وجه جالب نیست، اذعان داشته که محصولات پتروشیمی غدیر به اجبار و به صورت سهمیه ای با نرخ 4300 تومان در بورس عرضه شده حال آنکه پتروشیمی غدیر در هرتن کالای تولیدی تمام شده 40 درصد زیان کرده و در عوض، یک فرد دلال در بورس محصولات این شرکت را به ازای هر کیلو 4800 تومان خریداری  کرده و در بازار آزاد بین 12 تا 17 هزار تومان فروخته است.

وی، این شیوه برخورد برای عرضه تکلیفی فروش محصولات غدیر در بورس کالا را یک اقدام کاملا اشتباه ذکر کرده، هرچند که این روش  اشتباه، دیر هنگام  اصلاح شده و یادآور شد که برای این اقدام اشتباه بورس، هیچکس واکنشی از خود نشان نداد.

بیانک، برای توضیح بیشتر، افزود که صنایع پتروشیمی با همه اقتدار خود اما به دلیل  اندک بودن تعداد آنها ،در حل مشکلات خود بسیار ناتوان هستند حال آنکه صنایع پایین دستی با 800 فعال در این حوزه، به راحتی در راستای منافع خود در کشور فضا سازی می کنند و نظام برنامه ریزی کشور اسیر این 800  فعال صنایع پایین دستی است.!

وی، شرکت پتروشیمی غدیر را یک شرکت  تک محصولی  دانست که این تک محصولی بودن، برای  آن حاشیه ساز هم بوده  و حتی آن را آسیب پذیر کرده است و افزود که رانت موجود برای  تولید کننده و یا حتی  مصرف کننده غلط بوده و درحال حاضر، تولید کننده خارجی با دامپینگ غدیر را از میدان به در کرده و میدانی برای  غدیر وجود ندارد.!

مدیر عامل شرکت پتروشیمی غدیر،با طرح این پرسش که چرا وقتی محصولات پتروشیمی غدیر دربورس به قیمت  4800 تومان خریداری و در بازار آزاد به قمیت 17 هزارتومان  به فروش می رسید صدای کسی در نمی آمد، خود پاسخ داد که افرادی که امروز سرو صدا می کنند، چرا چند ماه  قبل صدای اعتراض ما را نسبت به این شیوه عرضه محصول در بورس نشنیدند، بنابراین بهترین شیوه مبنای محاسبه یکسان برای مصرف کننده و تولید کننده است.

وی،با طرح ایراد از رفتار متفاوت وزارت صمت در قبال صنایع پتروشیمی از جمله شرکت پتروشیمی غدیر گفت که وزارت صمت چرا اجازه نمی دهد فروش و عرضه محصولات پتروشیمی به قیمت آزاد و حرفه ای باشد بنابراین رفتار سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان های درگیر در این ماجرا،قابل تامل است!

بیانک، نیاز سالانه کشور به محصول پی وی سی را 360 هزار تن برشمرد حال آنکه پتروشیمی غدیر مکلف شده هر هفته 9 هزار تن محصول خود را در بورس عرضه کند از این رو و با یک حساب معمولی، پتروشیمی غدیر باید هر هفته 7 هزار تن محصول در بورس عرضه کند پس دلیل تکلیف افزایش عرضه هر هفته 2 هزارتن محصول بیشتر برای چیست؟

به گفته وی، با تکلیف افزایش عرضه 2 هزارتنی بیشتر محصولات در هرهفته در  بورس از ناحیه پتروشیمی غدیر، این شرکت مشتری و بازار بین المللی خود را از دست می دهد.

بیانک، به زمان حضور خود در شرکت زیان ده پتروشیمی غدیر اشاره کرد و گفت که در آن زمان این شرکت پایین تر از ظرفیت اسمی خود فعال بوده و حتی  180 میلیارد تومان  هم بدهی داشت  اما با تغییرات اساسی درآن ، ظرفیت تولیدآن ابتدا به  122 هزار 400 تن رسید ودر سال 96  هم توانست رکورد تولید  122 هزار 600 تن را بشکند.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی غدیر خبر داد که برای سالجاری برنامه ریزی شده تا حجم تولید محصولات به رقم  125 هزار تن  برسد هر چند که با توجه به عمر بالای راکتور دست دوم خریداری شده از کشور بلغارستان در گذشته، مشکلاتی  در بهره برداری  وجود دارد که این  مشکلات همچنان همراه پتروشیمی غدیراست.!

وی،اضافه کرد که شرکت پتروشیمی غدیر با همه مشکلات موجود، از جمله تعمیرات دوماهه کارخانه ،در شش ماه نخست امسال به سود 21 میلیارد تومانی برنامه ریزی شده رسیده و این سود ناشی از تفاوت نرخ تسعیر ارز نبوده بلکه  ازمحل سود عملیاتی است.

بیانک، با اشاره به بروز برخی تخلفات مالی در سال‌های گذشته در شرکت متبوع خود، اذعان داشت که در فاصله سال‌های 90 تا 94  اجناسی از شرکت پتروشیمی غدیر فروخته شده که یا تضامین لازم اخذ نشده و یا اجناس فروخته شده فاقد اسناد قابل پیگیری در پرونده‌ها است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی غدیر گفت که در حین بروز تخلف رابطه بیرون و درون یک سازمان جمع جبری شده و در زمان بروز پولشویی دو طرف میز با هم یکی می شوند و بیان داشت که  درسال های گذشته در پتروشیمی غدیر هم همین اتفاقات رخداده و مدارکی برای  خرید محصولات ارایه شده که پس از قطعی شدن خرید،مدارک  از پرونده ها خارج شده که در این راستا افراد مربوطه هم به دادگاه معرفی شده اند.

وی،برای جلوگیری از بروز تخلف مجدد، یکی از موارد مهم از زمان پیوستن خود به شرکت پتروشیمی غدیر را  توقف فروش اعتباری محصولات ذکرکرد وگفت که از آن زمان تا اکنون پتروشیمی غدیر یک ریال فروش اعتباری نداشته چون  این شرکت محل اعتبارسنجی مشتریان خود نیست!.

به گفته بیانک، نظام بانکی موظف به ارزیابی و اعتبار دهی به عناصر درگیر در امر بازرگانی بوده،حال آنکه بانک ها به وظایف ذاتی خود عمل نمی کنند و ادامه داد که بانک ها  میلیون ها دلار از محل داد وستد محصولات پتروشیمی  در بورس جابجا کرده  اند و سود سرشاری هم از این محل کسب می کنند  اما حاضر نیستند خریداران صنایع پایین دستی که اقشار زحمتکشی هستند را اعتبارسنجی کنند، بنابراین نظام بانکی و حتی بورس در این  زمینه کوتاهی می کنند.

این مقام مسئول در شرکت پتروشیمی غدیر،گفت که بورس کالا باید بابت اجازه ای که به  بانک ها برای  چرخاندن منابع مالی پتروشیمی ها  در بورس داده ازآنها بخواهد تا به فعالان پایین دستی صنعت پتروشیمی اعتبار بدهند.

وی، اقدام مهم دیگر برای جلوگیری از هرگونه تخلف در پتروشیمی غدیر را تحویل کامل پول در ازای تحویل جنس ذکر کرد که سبب شده در طول دوسال و هشت ماه گذشته ،حتی یک پرونده مفتوح هم وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر، وجود هرگونه کاتالیست خراب در شرکت متبوع خود را رد کرده و گفته است که درحال حاضر، یک تولید کننده داخلی کاتالیست"پی وی سی" پتروشیمی غدیر را تولید می کند بنابراین ما  همچون برخی درگذشته، سراغ کسانی که یک جنس بی کیفیت چینی را به اسم تولید داخل داده وکارخانه را 40 روز خوابانده اند نرفته ایم و زیر بار  فشار سیاسی آنها هم نمی رویم!

وی، البته تایید کرد که درصد قابل توجهی از درآمد شرکت پتروشیمی غدیر صرف نوسازی کارخانه می شود زیرا درگذشته و به مدت هفت سال ،بدون تزریق  اجناس جدید به انبار، از دارایی کارخانه استفاده شده و عمر نصب این کارخانه هم بالا است، بنابراین اگراین کارخانه پشتیبانی نشود حتما می خوابد که نشانه آن هم این است که در دوسال گذشته به طور متوسط کارخانه دوماه از سال را به دلیل نوسازی غیرفعال بوده است.

بیانک،صنایع پی وی سی را در دنیا در زمره صنایع آینده دار دانست که اکنون سهامداران پتروشیمی غدیر هم این موضوع را تایید می کنند زیرا حجم تقاضای آن از میزان سرمایه گذاری دراین صنعت پیشی گرفته حال آنکه پتروشیمی غدیرسهم زیادی از سهم پی وی سی بازار جهانی نداشته و با توجه به  تولید حدود 700 هزارتنی در هر سال ظرفیت تولید وعرضه آن تا رقم 2 میلیون تن وجود دارد.

وی توسعه پتروشیمی غدیر در منطقه آبادان را منوط به تزریق 330 تا 400 میلیون دلار دانست که بزودی مقدمات اجرایی آن هم اعلام می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر، در توصیف عبارت مدیر پروازی هم اذعان داشت که درکشور عده ای اسیر دیالوگ  کلیشه ای شده اند و دنبال تعریف یک مدیر با شرح وظایف آن نیستند.

وی تاکید کرد که نباید به دنبال مدیرانی بود که در شهر خود نشسته‌اند اما از انجام وظایف خود ناتوان هستند و گفت که خود او هرگاه که لازم بوده حتی روزهای متمادی در کارخانه حضور داشته و در دو سال گذشته هم دوبار از فرط خستگی به بیمارستان اعزام شده، بنابراین نشانه این فعالیت مداوم، عملکرد شرکت پتروشیمی غدیر بوده که از یک شرکت ورشسکته با ارزش 150 میلیارد تومانی در گذشته، به یک شرکت هزار میلیارد تومانی در بورس تبدیل شده است.

وی، مدعی شد که حتی  مدیر عامل قبل از او در پتروشیمی غدیر هرگاه که به بورس مراجعه می‌کرده او را از تالار بورس بیرون می‌کرده‌اند.

بیانک ادامه داد که در حال حاضر بازنشسته نیست چون در دولت احمدی‌نژاد از کار بیکار شده و حتی بیمه او هم برای چند سال پرداخت نشده بنابراین هم بیمه 30 سال خدمت او تکمیل نشده و هم سن او به 65 نرسیده است.