«نود اقتصادی»- مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین، مهمترین دلایل ریزش شاخص سهام در دو روز اخیر را ناشی از ایجاد یک شوک و ترس بابت آزاد شدن نرخ خوراک صنایع پتروشیمی در دو روز گذشته و پایین آمدن ناگهانی نرخ دلار در روز گذشته برشمرد.

علیرضا تاج بر در گفتگو با «نود اقتصادی» گفته که شرایط فعلی بازار سرمایه با شرایط آن در سال 92 تفاوت اساسی داشته زیرا در آن سال، صعود شاخص‌ها تا 1.5 سال، یکسره ادامه داشت هر چند که در اواخر حجم معاملات کمتر شد و تا حدودی هم حباب داشت اما در شرایط فعلی و با توجه به کاهش قیمت دلار و حضور شرکت‌های بزرگ در بازار، ارزش آن در کف ارزش دلاری در یک دهه اخیر بوده و ارزش بازار کمتر از 70 میلیارد دلار است.

به گفته وی، یکی از مشکلات بزرگ بازار سهام در شرایط کنونی با وجود حضور تحلیلگران زیاد، این است که کسی گوش شنیدن سخنان تحلیگران را نداشته و رفتار توام با تحلیل حاضران کنونی در بازار سهام کم است.

تاج بر تصریح کرده که به طور معمول افزایش نرخ دلار باعث افزایش شاخص‌ها در بازار سهام شده و شرکت‌هایی که فروش صادراتی دارند، شاخص آنها افزایش می‌یابد اما در این شرایط شاخص شرکت‌های با بنیاد ضعیف هم بالا رفته و با پایین آمدن نرخ دلار باعث شد که شاخص کل افت کرد که این امر نشان دهنده آن است که در بازار سهام تحلیل وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین تصریح کرده که ریزش شاخص سهام یک تخلیه و جابجایی سهام بوده که با انتشار گزارش‌های شش ماه حسابرسی شده شرکتها، بازار سهام خود راه دوباره پیدا می‌کند و رشد خواهد کرد و تا گزارش شش ماهه نیاید بازار سهام گنگ است.

وی اذعان داشت که شیوه کنونی حاکم بر بازار سهام و فروش بدین شیوه، نشان دهنده رفتار و مشکل عمیق در بازار بوده و حاکی از رفتار توده ای دربازار سهام است.

تاج بر، اعمال دور تازه تحریم‌های آمریکا در آبان ماه سالجاری بر علیه ایران را تاثیرگذار بر بازار سهام برشمرد زیرا ممکن است که بسیاری از شرکتها با مشکل در فروش محصولات یا تامین مواد اولیه مواجه شوند و ادامه داد که البته باید به "ای پی اس" شرکت‌ها توجه کرد و حتی شرکت‌هایی که فروش کمتری داشته باشند، با فروش واسطه‌ای می توانند "ای پی اس" خوبی نشان دهند.

وی، با بیان اینکه حرکت جمعی مردم به سمت بازار سهام و صدور کد مستقیم برای خریداران را اتفاقی مثبت ارزیابی می‌کند، ضمن مخالفت با این روند، اظهار کرد که بازار سرمایه بهترین بستر سرمایه‌گذاری اقشار جامعه بوده اما حضور در بازار سهام  یک تخصص و حرفه بوده و نباید صدور کد مستقیم برای افراد منجر به رفتار هیجانی شود.

وی،خواستار آن شد تا مردم برای  ورود به بازار سهام از طریق سبد گردان‌ها اقدام کنند زیرا به گفته او، گرفتن کد مستقیم توسط مردم  ورود به بازار سهام، مزیت نبوده و یک مشکلی است که تاثیرات منفی آن بعدتر بروز خواهد کرد.