«نود اقتصادی»- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با ابراز گلایه از بانک مرکزی دایر بر عدم موافقت برای تخصیص ارز صادراتی برای واردات مواد اولیه دارو گفته است که شرکت‌های پتروشیمی شستا یک میلیارد و دویست میلیون یورو ارز صادراتی داشته‌اند، بنابراین شستا در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود از بانک مرکزی برای اختصاص 50 هزار یورو ارز صادراتی با هدف تهیه مواد اولیه دارو درخواست داده که هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

مرتضی لطفی در گفتگو با «نود اقتصادی» اضافه کرد که درخواست شستا دریافت تنها 50 هزار یورو ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه کالاهایی بوده که ارتباط مستقیم با نیازهای مردم دارند تا کارخانجات دارویی شستا در ماه‌های آتی و به دلیل نداشتن مواد اولیه دچار وقفه در تولید نشوند.

وی درباره حضور افراد بازنشسته در شرکت‌های وابسته به شستا هم گفت که شرکت شستا تابع مطلق قانون بوده و در این راستا با صدور یک بخشنامه به شرکت‌های تابعه ، نسبت به شناسایی افراد بازنشسته اقدام شده تا هرچه سریعتر قانون منع به کار گیری بازنشستگان اجرایی شود.

لطفی، در عین حال یادآور شد که در گذشته نسبت به حذف افراد بازنشسته که مشمول استثنائات خاصی نبوده‌اند اقدامات لازم صورت گرفته و تا اکنون فقط از افراد بازنشسته در قالب اعضای غیرموظف هیات مدیره استفاده شده اما از تعداد این عده از افراد در شرکت‌های تابعه، ابراز بی اطلاعی کرد.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، از جوانگرایی در شستا در یکسال گذشته سخن گفت که از مجموع 373 نفری که در دور جدید در کمیته انتصابات مورد تایید قرار گرفته‌اند 216 نفراز این افراد از داخل هلدینگ و 89 نفر هم از بیرون هلدینگ شستا بوده‌اند و توضیح داد که 50 نفر از این افراد عضو موظف و مدیرعامل، 68 نفر عضو موظف  و182 نفر هم اعضای غیر موظف بوده‌اند که 6 نفر آنها هم خانم هستند که به عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها درآمده‌اند.

به گفته وی، با توجه به تغییرات انجام شده، میانگین سنی مدیران و اعضای هیات مدیره شستا و شرکت‌های تابعه از متوسط سن 51 به 48 سال کاهش یافته است.

لطفی اذعان داشت که در حال حاضر در ترکیب هیات مدیره شستا اکبر ترکان بازنشسته بوده و در ستاد مرکزی شستا هم یک نفر دیگر به نام منادی بازنشسته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی تایید کرد که به دلیل کاهش سهمیه ورق فولاد، شرکت‌های پالایشی و تولیدکننده روغنی ورق مورد نیاز برای نگهداری روغن را نداشته و افزود که در راستای تامین به موقع ورق فولادی و جلوگیری از افت تولید شرکت‌های پالایشی با فولاد مبارکه تماسی داشته است.

وی هشدار داد که برخی شرکت‌های پالایشی و روغنی به دلیل کمبود سهمیه ورق فولادی در تامین قوطی‌های روغن یک لیتری و در مقیاس بیشتر دچار مشکل شده‌اند که اگر مواد مورد نیاز انها تامین نشود در آینده نزدیک مجبور خواهند شد تا برخی از تولیدات خود را کاهش دهند.

لطفی خبر داد که شرکت تحت پوشش شستا یعنی لوازم خانگی پارس برنامه ریزی کرده که در سالجاری 150 هزار دستگاه لوازم خانگی ماشین لباسشویی، یخچال را تولید کند، بنابراین برای تامین به موقع  ورق فولادی مورد نیاز دستگهای نظارتی در راستای تامین نیاز داخل تلاش بیشتری کنند زیرا این شرکتها اگر ورق فولادی نداشته باشند تولید خود را کاهش می‌دهند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی خبر داد که با هدف حمایت از مردم و جلوگیری از فعالیت دلالان، شستا تصمیم گرفته تا کالاهای تولیدی خود را در پایین ترین سطح تقاضا به مردم عرضه کند که از جمله آن می توان به برداشته شدن سقف توزیع قیر و آهن آلات ذوب آهن اشاره داشت.

وی،درباره ادغام هلدینگ های شستا در یکدیگر هم گفت که سیاست خروج از بنگاهداری به معنی کاهش سرمایه شستا نبوده و طبق برنامه تدوین شده،شستا در تعدادی از بنگاه های با ارزش بورسی وارد خواهد شد و ادامه داد که در حال حاضر، سه هلدینگ شستا در یکدیگر ادغام شده و با هدف رسیدن تعداد کل هلدینگ ها به عدد نهایی پنج،  بزودی یک هلدینگ دیگر هم ادغام می شود.

لطفی تاکید کرد که قرار نیست دارایی‌های شستا به ثمن بخش واگذار شود زیرا پایداری اشتغال و تایید اهلیت خریداران سهام شرکتها برای شستا بسیار مهم است.

وی، هرگونه واگذاری بخشی از سهام تاپیکو به هلدینگ نفت وگاز صندوق بازنشستگی کشوری را رد کرده و افزود که هیچ مراوده‌ای با صندوق بازنشستگی برای جابجایی سهام مشترک نداشته ایم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با بیان اینکه فاصله زمانی تاسیس رایتل نسبت به دو اپرتور دیگر تلفن همراه در  کشور  10 سال بوده خبر داد که طبق برنامه‌ریزی‌ها، شستا به دنبال سرمایه گذار مشترک خارجی بوده تا با هدف فروش بخشی از سهام رایتل به طرف خارجی، ضمن انتقال تکنولوژی، تامین سرمایه گذاری هم میسر شود.