غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «نود اقتصادی» با دفاع از طرح دولت برای دو ساله شدن اجاره‌ها اظهار کرد: این لایحه قابلیت اجرا دارد. در این طرح  کسی در مالکیت دخالت نمی‌کند. اگر مستاجر مثلا برای امسال 10 درصد افزایش اجاره بها را قبول کرد، مالک نمی‌تواند بگوید که یک سال تمام شده و باید تخلیه کنید. همین خودش ضمانت اجراست. بنابراین، این قانون می‌تواند قدری بازار اجاره را تعدیل کند.

وی با رد برخی انتقادها که مشکل بازار مسکن را از بابت کاهش عرضه می‌دانند به «نود اقتصادی» تصریح کرد: مشکل اصلی ما در تمدید قراردادهاست. شما می‌بینید مستاجرها یک سال در خانه نشسته‌اند و قراردادشان هم یک ساله است. مالک می‌بیند قیمت ملک افزایش یافته و می‌خواهد اجاره‌بها را به همان نسبت بالا ببرد. مستاجرها‌ هم توان پرداخت این مقدار اجاره بها را ندارند.

سلامی گفت: در حال حاضر مشکلی در بخش عرضه مسکن نمی‌بینیم و مسکن جدید به اندازه کافی وجود دارد. دو و نیم میلیون خانه خالی هم که از آن سخن گفته می‌شود در کل کشور است نه در تهران. ممکن است خانه‌های خالی تهران اغلب لوکس باشند که البته آنها هم مشتری خاص خودشان را دارند.

وی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم شوک گرانی مسکن به مستاجران وارد شود و لایحه جدید دولت هم با توجه به این که حکم تخلیه توسط هیاتهای حل اختلاف صادر می‌شود، ضمانت اجرایی دارد و جلوی زیاده خواهی مالکین را می‌گیرد.

مجتبی موسوی