به گزارش «نود اقتصادی» محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور اظهار کرد: برداشت من از پیام دکتر روحانی این است که ما نمی‌خواهیم تنگه هرمز را ببندیم؛ بلکه می‌گوییم تنگه باید باز باشد که هم شما صادر کنید و هم ما صادر کنیم؛ مثل حالتی که هم‌اکنون وجود دارد.

وی افزود: اما اگر بعضی از کشورها توطئه کردند که نفت ما صادر نشود، طبیعتا شرایط فعلی عوض می‌شود و شرایط به هم می‌خورد. در شرایط غیرعادی، هر کشوری از مولفه‌های قدرت خودش استفاده می‌کند و تصمیم ایران بر اقدام متقابل در شرایط غیرعادی، طبیعی است. لذا اگر روزی برسد که اجازه ندهند ما نفتی صادر کنیم، طبیعتا شرایط عوض می‌شود و بخواهند ما را تحت‌فشار بگذارند، ما هم می‌توانیم دیگران را تحت‌فشار بگذاریم.

نماینده سابق ایران در اوپک عنوان کرد: اگر پادوهای منطقه‌ای به آمریکایی‌ها فشار بیاورند که نفت ایران را به صفر برساند، قطعا به ضرر خودشان تمام خواهد شد و مصرف‌کننده‌ها که یک قیمت 70 یا 80 دلاری نفت می‌پردازند، در آن زمان مصرف‌کننده‌ها هم قیمت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی خواهند پرداخت که هزینه‌های این کارها خیلی سنگین خواهد بود. لذا این‌طور نیست که ما فقط باید هزینه بپردازیم. خریداران باید با قیمت بالاتری بخرند و قطعا با کمبود روبه‌رو خواهیم شد و چه طور می‌شود 18.5 میلیون بشکه را جایگزین کرد.

خطیبی تصریح کرد: کل ذخیره‌سازی‌ای که مصرف‌کننده‌های کشورهای صنعتی دارند برای 90 روز است. بعد از 90 روز چه ‌کار خواهند کرد؟ اینها به دنبال این هستند که دو میلیون بشکه ایران را جایگزین کنند، در حالی‌که اینها اگر بخواهند جایگزین کنند، باید برای حدود 18 تا 20 میلیون بشکه جایگزین پیدا کنند، نه برای دو میلیون بشکه ایران. اینها اشتباه محاسباتی است که فکر می‌کنند برای دو میلیون بشکه نفت ایران باید جایگزین پیدا کنند، که همان دو میلیون هم خیلی سخت است و آن موقع قیمت نفت به سطحی می‌رسد که دیگر کسی باور نمی‌کند.

وی عنوان کرد:  اگر نفت تنگه هرمز قطع شود، غیرقابل‌پیش‌بینی است و دنیا با کمبود نفت 18 تا 20 میلیون بشکه روبه‌رو می‌شود و غیرقابل‌جبران است. چنانچه به این وضعیت برسد، آنجا افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه انفجار قیمت رخ خواهد داد و قطعا مصرف‌کننده‌ها با سختی‌های بیشتری باید نفت تهیه کنند که این کار غیرممکن است و کشورهای مصرف‌کننده و منطقه تلاش کنند که کار به‌صورت مسالمت‌آمیزی با خرد و تدبیر جهانی حل شود.