«نود اقتصادی»- فرهاد زرگری مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران با بیان اینکه عدم توفیق در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در سنوات قبلی برگرفته از هزینه‌های سیاسی است به «نود اقتصادی» گفت در نقاط مختلف دنیا پول‌های سرگردان زیادی وجود دارد که دنبال جایی برای سودآوری بوده حال آنکه ایران در چهار راه جهان قرار داشته و جمعیت 500 میلیون نفری منطقه را پوشش می دهد، بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما مواضع سیاسی، مانع از تحقق این امر بوده و اجازه نمی‌دهد که جریان سرمایه به سمت ایران شدت گیرد.

به گفته وی، در سالیان اخیر تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته اما شرایط به گونه‌ای بود که وقتی با یک کشور برای جذب فاینانس برای ایران موافقت می‌شد، بلافاصله کشورهای منحط عربی منطقه و رژیم صهیونیستی فشارهای خود را بر آن کشور وارد کرده تا توافق را از مسیر خارج کنند و این جنگ نگذاشت که تلاش‌ها به نتیجه برسد.

زرگری به عنوان نمونه بانک‌های استاندارد چارتر و اچ اس بی سی را به عنوان دو بنگاه بزرگ مالی یاد کرد که به دلیل همکاری با ایران متحمل جریمه‌های میلیارد دلاری از طرف امریکا شدند توضیح داد که بانک‌های دیگری که قدرت هضم چنین جرایمی را ندارند در صورت متحمل شدن چنین جرایمی، منهدم می‌شوند، بنابراین باید ریسک‌های سیاسی را مدیریت کرد.

زرگری، درباره جدیت و شیوه برخورد وزرای امور اقتصادی و دارایی دولت‌های بعد از انقلاب با ایفیک هم گفت که همه وزرای دولت‌های بعد از انقلاب در زمان خود کوشید‌ اند تا بهترین عملکرد را بر جای بگذارند اما برنامه محوری در ایفیک از زمان دولت اول حسن روحانی قوت گرفت و با توجه به برنامه‌ریزی استراتزیک در این وزارتخانه و 50 موسسه اقماری آن، ایفیک هم متعهد شد که در این مسیر حرکت کند.

مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران درباره میزان سرمایه‌گذاری در دوران پسابرجام هم اذعان داشت کشورهایی که برای حضور و تامین مالی در طرح‌های مختلف کشور ایران اعلام آمادگی کردند در عمل پای قول‌هایی که دادند نبودند.

وی در عین حال، چالش دیگر را در نظام بانکی کشور برشمرد که به شدت نیازمند استاندارد سازی و رعایت قواعد بانکداری جهانی بود حال آنکه نظام گزارشگری مالی کشور با سیسم "آی اف ار اس" هماهنگ نبودکه  این امر موانعی را در جذب سرمایه گذاری به وجود آورد.

زرگری، مساله دیگر در جلوگیری از جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فقدان نظام رتبه بندی در شرکت‌های اقتصادی کشور برشمرد و گفت که در این راستا تلاش‌های زیادی برای انجام رتبه بندی توسط شرکت‌های دارای رتبه بندی بین‌المللی شد،‌ اما در این امر هم به دلیل مسایل سیاسی توفیق چندانی حاصل نشد.

وی درباره نوسانات نرخ ارز و ریزش ارزش پول ملی هم گفت که نوسانات نرخ ارز درچهار دهه گذشته همواره وجود داشته در نوسانات نرخ ارز عواملی وجود دارد که در اختیار دولت نیست.

به گفته زرگری، حجم نقدینگی به 1500 هزارمیلیارد تومان رسیده و این حجم از نقدینگی اقتصاد را دچار تشنج و بی انضباطی کرده و خواهد کرد و مدیریت این شرایط بسیار سخت است.