حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص دلایل التهاب در بازار ارز طی ماههای اخیر اظهار کرد: دلایل التهابات ارزی در کنار متغیرهای اقتصادی، متغیرهای فنی هم بوده، یعنی برخی از کشورهای همسایه در آن دخیل بودند.
وی افزود: مثلا مناسبات ما با ترکیه و امارات به گونه‌ای بود که مقداری از مسائل تهیه و انتقال ارز ما را انجام می‌دادند که در ماههای اخیر به لحاظ بین المللی و یا منطقه‌ای محدود شدند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مقداری از فشاری که بر بازار در ماههای پایانی سال 96 انجام شد ناشی از فشاری بود که بر صرافهای ایرانی وارد شده بود. در امارات هم 5 درصد ارزش افزوده برای انتقال ارز گذاشتند و چون صرافهای ما مجوز نداشتند شامل این 5 درصد شدند. بنابراین مقداری از التهابات ارزی ناشی از متغیرهای فنی است که همسایگان ما بابت محدودیتهای ارزی ایجاد کردند و مقداری از آنها ناشی از متغیرهای اقتصادی است.
عبده تبریزی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز به «نود اقتصادی» خاطرنشان کرد: بانک مرکزی زیر فشار زیادی قرار دارد، زیرا نگران این است که اگر قیمت ارز از یک حد و حدودی بگذرد، چرخه تورم پرشتابی شکل بگیرد. بنابراین با یک عجله‌ای گواهی سپرده 20 درصد را راه اندازی کرد تا بازار را مدیریت کند. من نمی‌توانم به ضرس قاطع بگویم اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز درست بوده است، یا نه، چون اطلاعاتم کافی نیست. ولی مثلا بالا بردن سود سپرده‌های بانکی تا 20 درصد به ظاهر درست از آب در نمی‌آید، چون نظمی که در بانکها ایجاد شده بود بهم خورد.
وی خاطرنشان کرد: حفظ ثبات در بازار ارز طی ماههای آینده به متغیرهای زیادی بستگی دارد که بخشی از آنها اقتصادی نیست و سیاسی است. بنابراین به دشواری می‌توان گفت که ثبات در بازار ارز طی ماههای آینده تداوم پیدا کند ولی امیدواریم این اتفاق بیفتد.